Radio Moreenin sähkeet 22.9. klo 17

Kaksi nuorta miestä puukottivat itseään eduskuntatalon portailla tänään iltapäivällä. Eduskunnan turvallisuusjohtaja Jukka Savola kertoo, että asiasta ei ollut mitään tietoa etukäteen. Isku ei kohdistunut kehenkään ulkopuolisiin, vaan miehet istuivat eduskuntatalon portailla vierekkäin ja puukottivat itseään. Silminnäkijät hälyttivät paikalle ambulanssin ja poliisin. Miehet toimitettiin sairaalahoitoon. Savolan mukaan miehillä oli turvapaikanhakijoiden henkilöllisyyskortit.

Sammonkadulla on ensi viikosta alkaen kolme liittymää suljettuna autoliikenteeltä. Raitiotien rakentamisen vuoksi Sammonkadun liittymä Tursonkadulle suljetaan. Liittymässä tehdään putkitöitä, minkä vuoksi Sammonkadun ja Tursonkadun välinen autoliikenne on kokonaan estetty. Tursonkadun, Sarvijaakonkadun ja Kaalamonaukion liittymät Sammonkadulle ovat yhtä aikaa suljettuna noin kaksi viikkoa.

Tampereen kaupunki selvittää keinoja, joilla parannetaan keskustan saavutettavuutta ja vetovoimaa raitiotien rakentamisen aikana. Toimenpideohjelman tuottaa konsulttiyhtiö WSP Finland. Tavoitteena on myös minimoida keskustan rakennustyömaiden aiheuttamia kielteisiä vaikutuksia yhdessä alueen yrittäjien kanssa. Tällä hetkellä Hämeenkadulla on kolmetoista tyhjää liiketilaa.

Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiö on kokeillut tupakoinnin lopettamisen tueksi ryhmätoimintaa. YTHS:n yhteisöterveyden ylilääkäri Noora Seilo kertoo, että ryhmätoiminnat eivät ole juuri tehonneet. Seilo kertoo, että YTHS edistää opiskelijoiden tupakoinnin lopettamista myös ottamalla tupakoinnin puheeksi yksilövastaanotoilla, esimerkiksi suunterveyden tarkastuksissa ja hoitokäynneillä.Suomen yliopistoissa opiskelijoista tupakoi noin kymmenesosa ja ammattikorkeakouluissa tupakoi joka viides.

Avoliittojen määrä on sateenkaariparien myötä kasvanut, mutta tämä ei ole näkynyt Kelan tekemien asumistukien selvityspyyntöjen määrässä. Kelan tulisi tehdä selvityspyyntö, mikäli asumistukihakemuksesta jää olettama, että kyseessä saattaa olla avoliitto. Teoriassa on mahdollista, että yhdessä asuva sateenkaaripari ei ilmoittaisi avoliitostaan Kelalle, eikä heitä täten käsiteltäisi yhtenä ruokakuntana. Kela luottaa, että näin ei toimita