Radio Moreenin sähkeet 26.9. kello 16

Kansainväliset Alihankinta-messut ovat käynnistyneet tänään Tampereen messu- ja urheilukeskuksessa. Messuilla on kaikkiaan viidessä hallissa yli tuhat näytteilleasettajaa. Tapahtuma on kolmepäiväinen. Messut ovat auki tänään ja huomenna kello yhdeksästä seitsemääntoista ja torstaina kello yhdeksästä kuuteentoista. Messu- ja urheilukeskuksen läheisyydessä autoilevia varoitetaan liikenneruuhkista tapahtuman aikana.

Tampereen ja Oriveden asukkaille tarjotaan mahdollisuutta klamydian ja tippurin etätestauspalveluun. Tampereen kaupungin ja Fimlabin avaaman uuden palvelun kautta voi tilata kotiinsa maksuttoman etätestauspaketin. Aikaisemmin etätestaus on ollut mahdollista vain opiskelijoille ja alle kaksikymmentäkaksivuotiaille. Klamydiatartuntojen määrä Suomessa on kasvanut tasaisesti. Myös tippurin on todettu yleistyneen viime vuosina.

Tampereen yliopiston rokotetutkimusklinikoilla on alettu tutkia influenssarokotteiden vaikutusta raskaana oleville naisille. Tutkimuksessa arvioidaan kahden käytössä olevan rokotteen vasta-aineiden siirtymistä äidistä lapseen. THL on suositellut raskaana olevien naisten influenssarokottamista vuodesta 2014. Odottavan äidin kausi-influenssa saattaa vaatia pahimmillaan sairaalahoitoa ja haitata raskauden etenemistä. Raskausaikana otettu rokote vähentää merkittävästi keskenmenon ja ennenaikaisen synnytyksen riskiä.

Työllisyys paranee hiljalleen, kertoo Tilastokeskuksen tänään julkaistu tutkimus. Tilastokeskuksen mukaan kausi- ja satunnaisvaihtelusta tasoitettu työllisyysaste oli elokuussa kuusikymmentäyhdeksän pilkku neljä prosenttia. Työllisiä oli tutkimuksen mukaan seitsemän tuhatta enemmän kuin edellisvuoden elokuussa. Hallitus on ilmoittanut tavoittelevansa työllisyysasteen nostamista seitsemäänkymmeneenkahteen prosenttiin.

Apteekkien peruslääkevarastot hupenevat lääkeyhtiö Oriolan toimitusongelmien vuoksi. Jo neljättä viikkoa jatkuvien ongelmien seurauksena enää noin seitsemällä prosentilla apteekeista on normaali varastotilanne. Lääketoimitusten ongelmat alkoivat syyskuussa Oriolan siirryttyä uuteen toiminnanohjausjärjestelmään. Apteekkariliiton viestintäjohtaja Erkki Kostiainen kertoo, että lääketoimitusten tilanne on syyskuun alun jälkeen parantunut, mutta ei suinkaan normalisoitunut.