Emilia Kallioisen kolumni: Miksi Barney Stinson yhä neuvoo meitä tapailussa?

Odota kolme päivää ja laita sitten vasta viestiä.

Ystäväpiirissäni keskustellaan siitä, kuinka nopeasti voi tapaamisen jälkeen laittaa viestiä tapailemalleen henkilölle. Ystäväni perustaa neuvonsa Ensisilmäyksellä-sarjan henkilöhahmon Barney Stinsonin ideologiaan odotuttaa naista kolme päivää.

Joka neljäs suomalainen on Väestöliiton mukaan sinkku. Estävätkö typerät deittailusäännöt ihmisiä löytämästä toisiaan? Miksi tehdä yksinkertaisesta asiasta monimutkainen?

Lueskelin Eliittikumppani.fi -nettisivuston opasta tapailuvaiheen aikaiseen tekstiviestittelyyn. Yli 200 suomalaissinkun kyselystä on poimittu ohjeita rakkautta etsiville. Yksi näistä on neuvo odottaa taktiset 1-3 tuntia ennen viestiin vastaamista. Liian nopea vastaaminen antaa epätoivoisen ja yli-innokkaan vaikutelman. Liian pitkään vastaamatta jättäminen puolestaan viittaa kiinnostumattomuuteen.

Barneyn keksimät säännöt liippaavat yllättävän läheltä oikean elämän neuvoja.

Niinkin pienen asian kuten viestin lähettäminen omalle kiinnostuksen kohteelle vaatii nykyään tarkan aikataulutuksen ja runsaasti rohkeutta. Viestipalveluissa näkee, milloin toinen on ollut paikalla ja nähnyt viestin. Toiminto vahvistaa jo ennestään vahtaamisen ja pelaamisen kulttuuria.

Mistä on noussut etäisyyden ja vaikeasti tavoiteltavuuden ihanne tapailukulttuurissamme? Vieläpä 2000-luvun aikana, jolloin kommunikaatio on esteettömämpää ja reaaliaikaisempaa kuin koskaan ennen.

Puhelimet ovat kasvaneet kiinni käsiimme, joten on tyhmää väittää, että viestiin reagoimiseen kuluisi joka kerta tunteja.

Eliittikumppanin oppaan mukaan pahimmassa tapauksessa viestiin vastataan viidessä minuutissa. Liian tavoiteltavissa oleminen voi antaa vääränlaisen kuvan. Sääntöjen noudattaminen koituu haitalliseksi kuitenkin viimeistään siinä kohtaa, kun alkuvaiheesta edetään ja esittäminen loppuu.

Unohdetaan tapailua rajoittavat, turhat käytänteet. Barneyna lanseeraisin maailmaan aivan uudenlaisen, yksinkertaisen säännön: ole oma itsesi.