Radio Moreenin sähkeet 4.10. kello 15

Tampereen yliopiston tieteentekijöiden yhdistys on tyytymätön Tampere3-hankkeeseen. Yhdistyksen puheenjohtajan Maija Mattilan mukaan uuden yliopiston valmistelut eivät ole toteutuneet toivotusti. Tieteentekijät kummastelevat yliopiston hallintoa valvovan yliopistokollegion kannanottojen ohittamista ja uuden yliopiston säätiömallia, jonka hallitukseen ei kuulu yhtäkään henkilöstön edustajaa. Mattila ei usko Tampereen yliopiston, ammattikorkeakoulun ja Teknillisen yliopiston yhdistymisestä välttämättä seuraavan parempaa laatua.

Tampereen kaupunki haluaa järjestää itse työllisyys- ja yrityspalvelunsa. Asia selviää tänään julkaistuista kuntien antamista lausunnoista. Kaupungit kritisoivat hallituksen suunnitelmaa siirtää kasvupalvelut maakuntien vastuulle. Hallitus on aiemmin sopinut pääkaupunkiseudulle erityisratkaisun, jonka mukaan kasvupalveluiden järjestäjä saa olla kuntayhtymä maakunnan sijaan.

Atrian työntekijät marssivat aamulla ulos Nurmon sikaleikkaamosta. Leikkaamon luottamusmies Petri Koiviston mukaan mielenilmauksen syynä on uuden lihaleikkaamon käyttöönottoon liittyvät asiat. Mielenilmaus kestää keskiviikon ajan ja työntekijät palaavat töihin torstaiaamuna. Ulosmarssiin osallistuu yhteensä noin 260 työntekijää.

Valtaosa EU:n lääkeviraston työntekijöistä ei ole valmis muuttamaan työn perässä Helsinkiin. Viraston sisäisen selvityksen mukaan yli seitsemänkymmentä prosenttia sen työntekijöistä eroaisi, jos virasto sijoitetaan Helsinkiin. Suomi on hakenut virastoa kahdeksantoista muun EU-maan lisäksi. EU-maat tekevät päätöksen viraston uudesta kotikaupungista marraskuussa ministerineuvostossa. EU:n lääkevirastossa työskentelee noin 600 työntekijää.

Kemian Nobel-palkinnon ovat saaneet sveitsiläinen Jacques Dubochet, yhdysvaltalainen Joachim Frank ja brittiläinen Richard Henderson. Kolmikko palkittiin kyroelektronimikroskopian kehittämisestä. Nobel-komitean mukaan tutkijoiden kehittämä menetelmä mahdollistaa ja yksinkertaistaa biomolekyylien kuvaamista. Palkintoperusteiden mukaan biokemia on siirtynyt uuteen aikakauteen menetelmän ansiosta.