Lost in Musicin tuottaja Jenna Lahtinen ja promoottori Rowan Raffety haukkaavat happea viime hetken järjestelyjen keskellä.

Lost in Music on musiikkipomojen löytöretki ja tamperelaisten musiikkikeidas

Tänä viikonloppuna Tampereen kadut valtaa päivisin Musiikki ja Media -konferenssin vieraat ja iltaisin Lost in Music -festivaalin juhlakansa. Tapahtumissa yhdistyvät musiikkimaailman uudet tulokkaat, heidän tulevat agenttinsa ja tunnelmasta nautiskelevat kaupunkilaiset.

NEM Agencyn toimistossa kuuluu keskittyneen näpytyksen välistä ärräpäitä ja hermostunutta naurua tasaisin väliajoin. Yritys on ensimmäistä kertaa järjestämässä Lost in Music -festivaalia.

Lost in Music on Suomen suurin uuden musiikin tapahtuma, jossa tapaavat artistit, isot ja pienet tuottajat sekä musiikkihifistelijät. Tapahtuma ei ole ainoastaan musiikkifestivaali vaan myös ponnahduslauta uusille artisteille.

– Lost in Music -festivaali luotiin, kun Musiikki & Media -konferenssin kävijöille haluttiin esitellä uutta musiikkia showcase-muodossa, kertoo konferenssin tuottaja Kristiina Paananen.

Musiikki ja Media on musiikki- ja media-alan ammattilaisille kohtaamispaikkana Suomen suurin ja vanhin.

Noora Luttinen, Essi Ellilä, Mariia Pyylampi ja Kristiina Paananen valmistelevat tiloja Musiikki & Media -konferenssiin.

Tapahtumalla suuri merkitys uusille artisteille

Lost in Musiciin saapuu vuosittain kotimaisia ja kansainvälisiä musiikkialan ammattilaisia, kuten ohjelmatoimistoja, agentteja, managereja ja levy-yhtiöiden edustajia, kärkkymään uusia artisteja. Festivaali on itsenäistynyt omaksi tapahtumakseen, mutta sen keikat ovat edelleen tärkeä osa konferenssin ohjelmaa ja verkostoitumista.

Kaikki musiikkialan ammattilaiset eivät tule festivaaleille vain Musiikki & Media -konferenssista, mutta tapahtumien välinen yhteistyö on edelleen suurta ja tärkeää.

FAKTA

Festivaali ja konferenssi

• Lost in Music -festivaali järjestetään eri Tampereen klubeilla 5.–7.10.
  • Lost in Musicissa esiintyy yli 80 artistia ja yhtyettä.
  • Musiikki & Media -konferenssi järjestetään 5.–7.10. Solo Sokos Hotel Tampereessa musiikki- ja media-alan ammattilaisille.
  • 28. kertaa järjestettävä konferenssi koostuu seminaareista, alan palkintogaalasta ja Lost in Musicin keikoista.

– Haluamme tukea kotimaista musiikkikulttuuria sekä suomalaisten artistien pääsyä isoille ja jopa ulkomaisille lavoille. Lähes kaikki artistit ovat suomalaisia, mutta artistien kiinnostavuus merkitsee enemmän kuin pelkkä kansalaisuus, kertoo Lost in Musicin tuottaja Jenna Lahtinen.

Tänä vuonna Lost in Musicissa on suuren esiintyjälistan joukossa vain kolme ulkomaalaista artistia.

Ensisijaisesti kaupunkifestivaali

Lost in Music järjestetään Tampereella tänä vuonna 11. kertaa. Tapahtumat sijoittuvat useille eri klubeille, joten festivaali näkyy ja kuuluu ympäri kaupunkia koko viikonlopun ajan.

– Ensisijaisesti festivaalin tarkoituksena on luoda kaupunkilaisille mielenkiintoista ohjelmaa, kertoo Lahtinen.

Lost in Musicin järjestäjät pitävät tärkeänä sitä, että konferenssista valuu iltaisin uusien pinnalle tulevien artistien keikoille satoja vieraita yleisöön, mutta he haluavat korostaa myös asemaansa kaikille avoimena kaupunkifestivaalina.

Lost in Musicin tuottaja Jenna Lahtinen kertoo festivaaleilta löytyvän festarikävijöille tulevan vuoden suurimpia artisteja.