Eemil Pohjolainen, Onni Sivonen, Aaro Tarvainen ja Jesse Sopanen fanittavat suomalaista pelitubettaja Paqpaa.

Lapset hakeutuvat Youtubessa omien suosikkiensa pariin – ”Ei tarvitse miettiä, milloin Pikku Kakkonen tulee”

Yli puolet Moreenimedian kyselyyn vastanneista koululaisista katsoo enemmän Youtube-videoita kuin televisiota. Persoonalliset tubettajat koukuttavat tehokkaammin kuin lastenohjelmat.

Youtube on iso osa koululaisten arkea, kertoo Moreenimedian kysely. Noin 60 prosenttia tytöistä ja hieman yli puolet pojista kertoi käyttävänsä YouTubea 1–2 tuntia päivässä. Viisi koululaista arveli päivittäisen YouTuben parissa viettämänsä ajan liikkuvan 2-4 tunnin välillä. Tampereen Normaalikoululle teetettyyn kyselyyn vastasi 38 henkeä 5. ja 8. luokilta.

Mediatutkija Elina Noppari tekee Tampereen yliopistossa väitöskirjaa mediaympäristön muutoksesta.

– Youtuben merkitys nuorille on kasvanut tutkimus tutkimukselta. Videoita katsotaan paikasta ja ajasta riippumatta.

Normaalikoulun välitunnilla lapsiporukat selasivat puhelimiaan jalkapallon ja leikkien lomassa. Kyselyyn vastanneet katsovat eniten omiin harrastuksiinsa liittyviä videoita. Yksi suosituimmista sisältötyypeistä on tee se itse -videot, sanoo Noppari.

– 5-vuotiaasta asti haetaan vinkkejä muovailuvahalla leikkimiseen. Myöhemmin mallia haetaan esimerkiksi kuntoiluun ja meikkaamiseen. Lapsilla on myös kova hinku julkaista itse omaan harrastamiseen liittyviä pätkiä.

YOUTUBE KOUKUTTAA

Kuinka monta tuntia päivässä katsot Youtube-videoita?

• En ollenkaan: 23%
  • 1-2 tuntia päivässä: 57%
  • 2-4 tuntia päivässä: 13%
  • Jätti vastaamatta: 5%

Millaisia videoita katsot Youtubesta?

• Tubettajien videoita: 24%
  • Pelivideoita: 27%
  • Musiikkivideoita ja TV-ohjelmia: 18%
  • Harrastuksiin liittyviä videoita: 29%

Mediankäyttökyselyyn osallistui 38 Tampereen Normaalikoulun oppilasta 5. ja 8. luokilta.

Nuoret etsivät samastuttavia fanituskohteita

Tubettajien vlogit ovat kyselyn mukaan toisiksi katsotuimpia. Noppari nimittää tubettajia vertaisjulkkiksiksi. Tubettajat eivät ole niin tavoittamattomissa kuin perinteiset fanittamisen kohteet, esimerkiksi laulajat ja filmitähdet.

Lapsia kiinnostaa seurata sellaisia henkilöitä, jotka ovat jollain tapaa samanlaisia kuin he itse. Videoblogeissa puhutaan arkisista asioista suoraan ja humoristisesti, kuten nuoret puhuvat toisilleen.

– Youtube on mahdollistanut tällaisten hahmojen nousun eri lailla kuin mikään muu väline aiemmin.

Ilmiö on verrattavissa 2000-luvun tositelevisiotrendiin, jossa tavallisista ihmisistä tuli julkisuuden henkilöitä.

Normaalikoulun oppilaat kertoivat tubettajien olevan mielenkiintoisia ja koukuttavia. Videot saavat nauramaan ja tubettajia tekee mieli kuunnella.

– Niiden katsominen antaa minulle hyvän olon tunteen. Haluan katsoa niitä enemmän ja enemmän, kertoo kahdeksatta luokkaa käyvä poika.

Mediankäyttötavat muuttuvat ihmisen ikääntyessä

Myös pelivideoita katsotaan niiden tekijöiden takia. Suosituimmat pelivideoiden tekijät ovat vahvoja persoonia, jotka säestävät pelaamistaan vitseillä. Lisäksi videoista haetaan vinkkejä pelien ongelmatilanteisiin.

Kyselyyn vastannut viidesluokkalainen tyttö kertoo, että pelivideoista voi katsoa nopeasti mallia vaikeiden tasojen selvittämiseen.

Kyselyyn osallistuneilla Youtube oli ohittanut television katselun.

– Lastenohjelmien kasvatuksellinen ote voi ajaa nuoria Youtuben rennomman tarjonnan pariin, Noppari arvelee.

Nopparin mielestä tämä ei kuitenkaan tarkoita, että tulevaisuudessa viihdytään pelkästään pelivideoiden ja tubettajien parissa.

– Aikuisuuden kynnyksellä ihmisen mediankäytön tarpeet muuttuvat. Eivät nämä samat ihmiset enää 35-vuotiaina katso muovailuvaha- tai pelivideoita.

Youtube ei valitettavasti ole pelkästään kivoja harrastusvideoita. Lue kirjoittajan kommentti tästä.

Youtubesta haetaan vinkkejä niin erilaisiin jalkapallopotkuihin kuin voimisteluliikkeisiin