Pyhäjoen asukkaista kaksikolmasosaa vastustaa sitä, että Fennovoiman ydinjätteen loppusijoituspaikka tulisi kunnan alueelle (kuva: Parempaa virtaa).

Pyhäjokiset ja eurajokelaiset sanoivat kiitos ei ydinjätteen loppusijoituspaikoille

Fennovoima valitsee loppusijoituspaikkansa 2040-luvulla. Vastaajien enemmistö ei pidä Fennovoimaa moraalisesti luotettavana toimijana.

Eurajoen ja Pyhäjoen asukkaat eivät halua ydinjätteen loppusijoituspaikkaa kotikuntaansa. Tampereen ja Jyväkylän yliopistojen teettämässä kyselyssä Pyhäjoella loppusijoituslaitosta vastusti 68 prosenttia vastaajista ja Eurajoella 64 prosenttia.

– Nämä laitokset ovat todella ei-haluttuja. Mielikuva pitkäikäisistä ydinjätteistä sisältää riskejä ja uhkakuvia, kertoo Tampereen yliopiston tutkijatohtori Matti Kojo.

Kyselyn mukaan naiset vastustavat loppusijoituspaikkaa voimakkaammin kuin miehet. Eurajoella 80 prosenttia ja Pyhäjoella 70 prosenttia naisista vastusti Fennovoiman hanketta.  Pyhäjoella miehistä 54 prosenttia vastusti loppusijoituslaitosta ja Eurajoella 60 prosenttia.

– Maailmalla loppusijoituslaitoksista on yritetty tehdä haluttavampia erilaisten oheisrakennusopimusten ja kiinteistövuokran maksamisen avulla, Kojo kertoo.