Radio Moreenin sähkeet 10.10. kello 17

Tampereen yliopiston Kehitysyhteistyö- ja ympäristöpäivillä käsitellään tänä vuonna jatkuvasti muuttuvaa maailmaa. Tapahtumassa pohditaan, miten voidaan parhaiten vastata tulevaisuuden haasteisiin. Ylioppilaskunta TAMYn järjestämä tapahtuma alkaa tänään. Ohjelma jatkuu torstaihin asti. Kehitysyhteistyö- ja ympäristöpäivät käynnistyvät parhaillaan Paperittomuus Tampereella -keskustelutilaisuudella Linna-rakennuksessa.

Tampereen Ranta-Tampellaan suunnitellaan parin sadan uuden vuokra-asunnon rakentamista. Tampereen Vuokratalosäätiö ja Kotilinnasäätiö ovat jättäneet kaupungille hakemuksen tontin varauksesta. Tarkoituksena on rakentaa useita kohtuuhintaisia yksiöitä ja perheasuntoja. Liiketiloja tullaan rakentamaan vain alueen tarpeet huomioiva määrä.

Nokia aloittaa yt-neuvottelut, joiden seurauksena noin 90 henkilöä uhkaa irtisanominen Tampereella. Yt-neuvottelut koskevat Nokia Technologies –liiketoimintaryhmää. Irtisanomiset koskevat yhteensä enintään 310 työntekijää pääosin Suomessa, Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa. Nokia Technologiesilla työskentelee maailmanlaajuisesti reilu tuhat ihmistä.

Alle 18-vuotiaiden lasten isien työllisyysaste oli Suomessa viime vuonna selvästi parempi kuin lapsettomien miesten. Asia selviää Tilastokeskuksen tutkimuksesta. Isien työllisyys oli peräti 90 prosenttia, kun lapsettomien miesten työllisyys jäi 73 prosenttiin. Tilastokeskuksen mukaan erot työllisyydessä ovat pysyneet melkein yhtä suurina viiden viime vuoden ajan. Asiasta kertoi Helsingin Sanomat.

Sveitsin poliisi on pidättänyt kaksi henkilöä epäiltynä yhteyksistä Marseillessa tapahtuneeseen veitsi-iskuun. Uutistoimisto ATS:n mukaan kaksi turvapaikanhakijaa otettiin kiinni sunnuntaina lähellä Italian rajaa. Kiinniotetuista oli annettu kansainvälinen etsintäkuulutus. Eteläranskalaisessa Marseillen kaupungissa kaksi naista sai surmansa epäillyssä terroriteossa toissa viikonloppuna.