Matti Roth (vas.), Jussi Pulkkinen ja Martin Kalliola etsivät inspiraatiota videoihinsa internetistä. (Kuva: Sakari Hällfors)

Instagramin suosikkisällit viihdyttävät somekansaa – Blokess-sketsiryhmän koomiset edesottamukset tuovat iloa arjen keskelle

Blokess eli Matti Roth, Jussi Pulkkinen ja Martin Kalliola tekevät sketsivideoita, joita on katsottu sosiaalisessa mediassa satojatuhansia kertoja.

Matti Roth ryntää keittiöön.

– Jussi, mitä hittoa, mä en saanut asumistukea. Miten sä sait sen?

– Käy istumaan, niin mä kerron sulle miten, Jussi vastaa ja alkaa listata asioita.

Jussi Pulkkinen kertoo irtisanoutuneensa työstään, heittäneensä tyttöystävänsä pihalle ja ottaneensa kämppiksekseen työttömän saadakseen enemmän tukia.

Jussin ohjeista valaistuneena Matti kiiruhtaa kotiinsa eroamaan tyttöystävästään, joka kuitenkin ilmoittaa asunnon kuuluvan hänelle ja sulkee oven Matin edestä.

Videon lopussa katsojaa kehotetaan ”tägäämään sen, joka tarvii näitä kikkoja”.

Suomen suosituimmat jätkät

– Blokess tulee englannin kielen sanasta blokes eli jätkät, Pulkkinen kertoo nimen alkuperästä.

Matti Roth, Jussi Pulkkinen ja Martin Kalliola tapasivat toisensa Itä-Suomen yliopistossa kauppatieteiden laitoksella vuonna 2014.

Blokessin pojat ovat kotoisin Tampereelta, Lapualta ja Kuopiosta, mutta asuvat nykyään Helsingissä. (Kuva: Anni Hartikainen)

Kaverukset saivat idean lyhyiden sketsivideoiden tekoon Vine-sovelluksesta, jonka käyttäjät latasivat palveluun kuuden sekunnin mittaisia videopätkiä.

– Suomessa ei oikein kukaan käyttänyt Vinea, niin ryhdyimme laittamaan videoita suoraan Instagramiin, Kalliola kertoo.

Blokess alkoi kerätä yleisöä melko nopeasti. Ensimmäisen vuoden jälkeen seuraajia oli yli 10 000 ja vuotta myöhemmin jo 45 000. Nykyisin Blokess-tiliä seuraa 119 000 Instagram-käyttäjää.

Seuraajat ovat pääosin 18–24-vuotiaita nuoria. Kolmikko seuraa videoidensa vastaanottoa aktiivisesti välillä jännittäen, millaista palautetta arkaluontoisempia aiheita käsittelevät sketsit saavat.

Nykyisin Blokess-tiliä seuraa 119000 Instagram-käyttäjää.

Negatiivista palautetta ei kuitenkaan ole pahemmin tullut, päinvastoin.

– Junassa tuli kerran vastaan tyyppi, joka pyysi rikkomaan sen kannettavan. Yhtäkkiä kaveri kehui, että tehdään hyviä videoita ja selvisi, että hän oli Maran (Kalliola) vanha tuttu. Hän oli muistanut yhden sketsimme, jossa tosiaan rikoimme MacBookin, Pulkkinen kertoo.

Somesta päivätyö

Toisin kuin Youtube, Instagram ei maksa sisällöntuottajille palkkaa katselukerroista tai seuraajamääristä. Blokess-pojat saavat elantonsa yhteistyösopimuksista eri yritysten kanssa.

Alussa tienestit olivat vaatimattomia.

Blokess

• Matti Roth, 23, Jussi Pulkkinen, 24, ja Martin Kalliola, 26, tapasivat toisensa Itä-Suomen yliopistossa, Kuopiossa 2014.
  • Kolmikko asuu nykyään Helsingissä ja tekee videoita täyspäiväisesti.
  • Blokessin videot ovat keskimäärin kahdenkymmenen sekunnin mittaisia kännykkäkameralla kuvattuja sketsejä, jotka käsittelevät arkipäiväisiä ja yhteiskunnallisia asioita humoristisella otteella.
  • Blokess lisää videoita Instagramiin ja Facebookiin, minkä lisäksi heitä on mahdollista seurata myös Snapchatissa.

– Oltiin ihan pähkinöissä joskus, kun tehtiin video yhdelle skeittiliikkeelle ja saatiin palkaksi lippikset, Kalliola muistelee.

Kolmikon ensimmäinen yhteistyökumppani oli Aamulehti, jonka Klippi-videopalveluun Blokess latasi videoitaan kaksi kertaa viikossa. Pojat kiittelevät alun yhteistyöstä myös samoihin aikoihin suosioon noussutta Luyeye Konssia eli Seksikästä Suklaata.

Sittemmin katsojalukemien kohottua kolmikko on tuottanut markkinointisisältöjä useille eri yrityksille.

– Olemme aloittaneet oikeaan aikaan, eikä meillä ole Instagramissa kovin pahoja kilpailijoita, kertoo Pulkkinen kaverusten menestyksestä.

Mikäli Blokessin tuomaa mahdollisuutta ei olisi tullut, olisivat pojat todennäköisimmin opiskelemassa.

– Meillä on kaikilla kandi lähellä. Mutta aika näyttää, palaammeko vielä takaisin yliopistoon, Pulkkinen kertoo.

Rutiininomaista videotuotantoa

Blokess on julkaissut yli 400 videota, joiden kuvaamisen ja ideoinnin pojat ovat hoitaneet itse.

Kovasta tahdista huolimatta videoiden teko on kolmikolle pääosin hauskaa ja stressitöntä, vaikka aiheiden etsiminen tuottikin alussa huolta.

– Kyllä sitä joskus tuli semmoinen olo, että nyt ei vaan tule yhtään mitään mieleen. Mutta ihan vaan ympäristöään katselemalla ideoita tulee lisää jatkuvasti. Eivät ne mihinkään lopu, Roth kertoo.

Oltiin ihan pähkinöissä joskus, kun tehtiin video yhdelle skeittiliikkeelle ja saatiin palkaksi lippikset.

Martin Kalliola

Blokessin tuotanto on kehittynyt alkuaikojen spontaanista hauskanpidosta yhä ammattimaisempaan suuntaan käsikirjoituksineen kaikkineen.

Kalliola kertoo suunnittelun merkityksen kasvavan, mitä pidempiä videoita tekee.

– Meitä on kolme tekijää, joiden kaikkien pitää saada sama visio työn alla olevasta videosta, Pulkkinen täydentää.

Vaikka sketsit ovatkin melkein poikkeuksetta humoristisia, on pojilla suunnitelmissa tuottaa tulevaisuudessa enemmän yhteiskuntakriittisempiä videoita ja mahdollisesti myös minisarjoja.

Kolmikko painottaa uudistumisen tärkeyttä. He ovat muun muassa jo pitkään harkinneet Youtube-tilin perustamista ja englannin kieleen vaihtamista.

– Sketsiemme sisällöt voisivat ihan yhtä hyvin tapahtua muuallakin kuin Suomessa, Pulkkinen mainitsee.

Blokessin asumislisämuutosta käsittelevä sketsi on nähtävissä alla.