Sarjan päähenkilöitä näyttelevät Mimosa Willamo, Saana Koivisto ja Senna Vodzogbe. Kuva: Hayley Le

Puhelimella tuotetaan draamaa – Karma uudistaa media-alaa

Karmadraama-tili kävi kuumana elokuisena viikonloppuna. Nuoret ja vanhemmatkin Instagramin käyttäjät innostuivat seuraamaan kolmen nuoren naisen jännityksentäyteistä fiktiivistä viikonloppua.

Ylen tuottama Karma on Euroopan ensimmäinen täysin Instagramin sisällä tuotettu draamasarja. Tuottaja, ohjaaja ja käsikirjoittaja Ronja Salmi vertaa sarjan tekemistä suoraan lähetykseen tai teatteriin.

– Käsikirjoitimme draamasarjan tapahtumat ja harjoittelimme kohtauksia etukäteen. Sitten kuvasimme kolmen vuorokauden aikana kaiken materiaalin Karmadraama-tilille, kertoo Salmi.

Karman kolme lyhyttä jaksoa julkaistiin kohtaus kohtaukselta elokuun viimeisen viikonlopun aikana. Sarjan näyttelijät kuvasivat itseään puhelimen etukameralla. Kohtaukset julkaistiin Instagramin tarinatoiminnolla. Tarinat ovat viidentoista sekunnin mittaisia videoita, jotka ovat katsottavissa 24 tunnin ajan.

Instagramissa julkaistu mobiilisarja rikkoo perinteet. Se esittelee aivan uuden tavan tuottaa draamaa, jossa puhelin on keskiössä.

– Uutta on kuvan muoto, sillä se on pystyvideota koko ajan, kertoo Salmi.

Videon muodon vuoksi sarjaa ei löydy Yle Areenasta. Sarja on tarkoitettu katsottavaksi pystyvideona mobiiliruudulta.

Oivaltava idea ja kokeilunhaluinen Yle

Karman idea syntyi, kun Salmi oivalsi puhelimen olevan mukana kaikissa elämän suurimmissa draaman hetkissä.

– Puhelin on läsnä vallankumouksissa, sodissa ja vessassa. Sen kautta erotaan ja rakastutaan. Ei ole paikkaa, missä se ei olisi.

Sarjassa ei missään vaiheessa peitellä puhelimen osuutta. Kännykkä soi ja välillä se tippuu lattialle. Katsojalle ei jää epäselväksi, millä sarja on kuvattu.

Yleisradio innostui ideasta hyödyntää puhelinta tarinallisessa kerronnassa. Yle on viime aikoina tehnyt paljon kokeiluja varsinkin nuorille.
– Se on isoa, hyvää työtä koko mediakenttää ajatellen, sanoo Salmi.

Karman ensimmäinen kausi tuotettiin pilottihankkeena, joka keräsi katsojia sekä teini-ikäisten kohderyhmästä että vanhemmasta katsojakunnasta. Alle 18-vuotiaita tavoiteltiin, mutta parikymppisetkin kiinnostuivat.

Ensimmäisen kauden tavoitteet eivät kuitenkaan olleet katsojaluvuissa. Tarkoituksena oli selvittää, toimivatko puhelin ja tarinankerronta yhdessä. Markkinointipaukkuna toimi perjantain kuvauksia varten järjestetyt bileet, joiden kutsulistalla oli somevaikuttajia.

– Ensi kautta lähdetään tekemään katsojia tavoitellen ja vähän erilaisella asenteella, Salmi kertoo.

Päälaelleen käännetty prosessi

Karman tuotantoprosessi on hyvin erilainen verrattuna perinteiseen televisioon. Jälkityötä tai editointia ei tehdä. Tuotannossa keskitytään näyttelijöiden treenipäiviin ja käsikirjoitusversioihin.

– Kuvausvaiheessa ei jää aikaa arpomiselle, Salmi toteaa.

Leikkaaminen tehdään etukäteen käsikirjoittamisen yhteydessä. Käsikirjoituksessa määritellään tarkkaan, mitä kuvia käytetään ja miten siirtymäkohtaukset toteutetaan.

Tuotantoa edeltävällä viikolla sarjan tekijätiimi painoi pitkää päivää. Salmen mukaan käsikirjoitus kuitenkin eli pitkin viikonloppua, kun katsojat kommentoivat kohtauksia.

Sarjalle on luvattu jatkoa. Toisella kaudella hiotaan ensimmäisestä kerrasta opittua.

– Hankalimpia puolia kuvaamisessa on rytmin löytäminen. Siinä meillä on vielä tekemistä, kun jatkamme Karmaa, sanoo Salmi.

Sovellus luo omat rajoitteensa sarjalle. On huomioitava, minkä verran informaatiota katsoja pystyy sisäistämään viidentoista sekunnin mittaisesta Instagramin tarinavideosta. Salmi ennustaa, että toisesta kaudesta tulee ensimmäistä kokonaisempi tuote.