Radio Moreenin sähkeet 14.11. klo 15

Säveltäjien ja muusikkojen koulutus päättyy Tampereen ammattikorkeakoulussa. Alalle ei enää oteta uusia opiskelijoita. Nykyiset opiskelijat voivat käydä tutkintonsa loppuun. Asiasta on päättänyt Tampereen ammattikorkeakoulun eli Tamkin korkeakouluneuvosto. Jatkossa Tamkin musiikkikoulutus keskittyy opettajien ja teatterimuusikoiden kouluttamiseen. Koulutuspaikkojen määrä pysyy ennallaan, mutta ne suunnataan uudelleen. Opetuksen keskittäminen tuo ammattikorkeakoululle rahallisia säästöjä. Suomen Säveltäjät ry:n hallitus vastustaa päätöstä. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Aamulehti

Tampereen korkeakoulusäätiö hakee rehtoria uudelle Tampereen yliopistolle. Tehtävä täytetään viimeistään elokuussa 2018. Rehtorin valinnan jälkeen valitaan provosti rehtorin työpariksi, joka toimii myös ensimmäisenä vararehtorina. Uusi yliopisto aloittaa toimintansa vuonna 2019, ja siitä tulee Suomen toiseksi suurin yliopisto.

Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi eilen illalla ensi vuoden talousarvion yksimielisesti. Tampereen tuloveroprosentti säilyy ennallaan. Tampereella otetaan käyttöön sade- ja sulamisvesien hulevesimaksu. Koiraverosta sitä vastoin luovutaan. Talousarvio on liki 16 miljoonaa euroa alijäämäinen. Työllisyyden edistämiseen ja hoitoon aiotaan satsata 10 miljoonalla eurolla. Työllisyyden edistämistä ja kaupungin elinvoiman kasvua tuetaan kymmenien miljoonien investoinneilla. Lisäksi pormestariohjelmassa on asetettu tavoitteeksi, että Tampere olisi hiilineutraali vuonna 2030.

Porvoossa eilen tapahtuneesta lapsen puukotuksesta epäillään lapsen isää. Itä-Uudenmaan poliisi tiedottaa aloittavansa murhasta epäillyn isän kuulustelut tänään. Noin 40-vuotiaan miehen epäillään puukottaneen kuolettavasti lastaan Porvoon Lyseon puistossa. Lapsi kuoli myöhemmin sairaalassa.

Tampereen Nekalassa paloi viime yönä neljä jakeluautoa. Pirkanmaan pelastuslaitokselta paloa oli sammuttamassa kymmenen yksikköä. Poliisi epäilee, että palot on sytytetty tahallaan. Aineelliset vahingot nousevat satoihin tuhansiin euroihin. Poliisin mukaan eri valvontakameroista on havaittavissa, että Ahlmaninkadulla liikkui useita rekka- ja kuorma-autoja puolen yön jälkeen. Kahta tekijää epäillään teosta silminnäkijähavaintojen perusteella. Poliisi pyytää tietoja kaksikosta.