Radio Moreenin sähkeet 23.11. klo 15

Tampereen yhdistyvät korkeakoulut suunnittelevat uutta yhteistä kampusta Hiedanrannan vanhalle tehdasalueelle. Hiedanrantaan ei ole tarkoitus siirtää nykyisiä yksiköitä. Sen sijaan uudella kampuksella opiskelijat ja tutkijat voisivat olla mukana pohtimassa ratkaisuja esimerkiksi kohtuuhintaiseen asumiseen tai älykkääseen liikenteeseen. On mahdollista, että kampuksen tilat sijoitetaan alueella jo olemassa oleviin rakennuksiin.

Ravintoloissa tapahtuvia huumauksia tulee Tampereella harvoin poliisin tai lääkärin tietoon. Pirkanmaan rikosuhripäivystykseen tulee ajoittain tapauksia, joissa epäillään huumausta. Ravintolayhtiö Restamaxin linjanjohtajan mukaan viranomaisilta ilmoitettuja huumausepäilyjä tulee Tampereella viikonloppua kohden nolla. Poliisin mukaan taustalla voi olla huumatun kokema häpeä tapahtuneesta.

Tampereen joukkoliikenteen lippujen hinnat nousevat ensi vuoden helmikuussa. Muutoksia tulee kahden vyöhykkeen arvo- ja kuukausilippuihin, kaikkien vyöhykkeiden vuosilippuihin sekä Nella nettilatauspalvelun kautta myytäviin 90 vuorokauden lippuihin. Myös pyörän kuljettamisesta aletaan periä pyörän kuljettajan ikäryhmää vastaava hinta. Tampereen joukkoliikennelautakunta päätti korotuksista eilen kokouksessaan.

Perjantaina tulee myyntiin maailman ensimmäisen kaupallisesti valmistettu hyönteisleipä. Fazer Sirkkaleipiä myydään ketjun omissa myymälöissä pääkaupunkiseudulla. Sirkkajauhoa ei ole vielä riittävästi tarjolla, jotta leipiä riittäisi valtakunnalliseen myyntiin, joten uutuus tuodaan markkinoille asteittain. Yhteen sirkkaleipään käytetään noin 70 sirkkaa. Yle uutisoi, että hyönteisruoka saattaa kuitenkin aiheuttaa voimakkaita reaktioita allergikoille.

Sakea lumipyry on vaikeuttanut liikennettä koko maassa. Tieliikennekeskuksien tietoon ei ole kuitenkaan tullut vakavia liikenneturmia. Tilanne saattaa muuttua iltapäivällä, kun runsaat lumisateet liikkuvat pohjoisemmaksi. Erityisesti Keski-Suomessa, Pohjanmaalla, Keski-Pohjanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla ajokeli on huono.