Radio Moreenin sähkeet 28.11. klo 16

Tampereen kaupungin keskustan liikennejärjestelyjä ja raitiotien rakentamisesta johtuvia haittoja aletaan selvittämään. Tampereen pormestari Lauri Lyly nimesi työryhmät tänään. Hänen mukaansa asukkaita halutaan nostaa toiminnan keskiöön pormestariohjelman mukaisesti. Raitiotien haittoja kartoittava työryhmä valmistelee esityksensä ja luovuttaa loppuraportin pormestarille maaliskuun loppuun mennessä. Keskustan liikennejärjestelyjä selvittävä työryhmä tekee esityksensä helmikuun loppuun mennessä.

Osuuspankki sulkee kolme konttoria Pirkanmaalla. Suljettavat konttorit sijaitsevat Tampereen Jankassa, Vesilahdessa ja Viialassa. Konttorit sulkevat ovensa tammikuun lopussa. OP keskittää tulevaisuudessa pankkipalvelut Tampereen Hämeenkadulle ja muun muassa Lempäälään. OP Tampere perustelee toimia verkkoasioinnin ja puhelinpalveluiden suosion kasvulla.

Opetus- ja kulttuuriministeriö on julkaissut väliraportin digitalisaation edistymisestä perusopetuksessa. Raportissa paljastuu, että digitalisaatio etenee alueellisesti tasaisesti, mutta eroja löytyy koulujen, luokkien ja yksilöiden välillä. Oppilaiden tietotekniikkaosaaminen on kohtuullisen hyvää yleisesti käytettävien sovellusten ja ohjelmistojen osalta. Puutteita esiintyy peruskäyttötaidoissa, teknisen osaamisen saralla ja ohjelmoinnissa.

Pirkkalan kunta joutuu maksamaan jopa 2,6 miljoonaa euroa lunastamastaan maa-alueesta. Alue sijaitsee Pyhäjärven rannassa. Kanta-Hämeen maaoikeus korotti maanomistajille maksettavat lunastuskorvaukset alkuperäisestä alle miljoonasta eurosta 2,6 miljoonaan euroon. Lisäksi kunta joutuu maksamaan oikeudenkäyntikuluja ja viivästymiskorkoja. Kunta on perustellut lunastustarpeita muun muassa sillä, että sen täytyy noudattaa kaavoitusta.

Indonesiassa Balin saarella viranomaiset ovat määränneet jopa 100 000 ihmisen evakuoinnin tulivuoren purkauksen johdosta. Agung-tulivuori on syytänyt tuhkaa ja savua jopa 3 kilometrin korkeuteen viime viikolla alkaneen purkautumisen aikana. Balilla Denpasarin kansainvälinen lentokenttä on suljettu keskiviikkoon saakka.