Sosiaalista mediaa käytetään suomalaisissa yrityksissä jo hyvin laajalti

Noin 63 prosenttia suomalaisista yrityksistä käyttää sosiaalista mediaa liiketoiminnassaan.

Tilastokeskuksen tekemän tutkimuksen mukaan sosiaalisen median käyttö vähintään 10 henkilöä työllistävillä yrityksillä on kasvanut viimeisen neljän vuoden aikana 25 prosenttiyksiköllä.

Tietotekniikka yrityksissä 2017 -tutkimuksen mukaan yritykset käyttävät sosiaalista mediaa pääosin markkinoinnissa ja imagon kehityksessä. Suuremmat yritykset käyttävät sosiaalista mediaa pieniä yrityksiä huomattavasti enemmän.

Suomen yrittäjät -järjestön puheenjohtaja Mikael Pentikäisen mukaan sosiaalinen media on tuonut yrittäjämaailmaan paljon mahdollisuuksia etenkin yksinyrittäjille.

– Median murroksen ansiosta pienikin yritys voi kansainvälistyä, Pentikäinen kertoo.

Toisaalta suuret yritykset ovat nousseet sosiaalisen median avulla dominoivaan asemaan, mikä ei välttämättä pitkällä aikavälillä ole hyväksi.

– On olemassa pieniä valtioitakin vahvempia yhtiöitä, jotka pystyvät tekoälyn avulla hyödyntämään antamaamme dataa voimakkaalla tavalla, Pentikäinen muistuttaa.