Annemari Rantalan kommentti: Mielen sairastuessa avun pitäisi olla saatavilla heti

Kun mieli sairastuu, vaikeinta on pyytää apua. Avunpyyntö on usein viimeinen hätähuuto. Vastaako kukaan, ennen kuin jaksaminen loppuu kokonaan?

Monelle opiskelijalle vastaa Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö YTHS. Parissa viikossa ja ruuhka-aikana kahdessa kuukaudessa. Jos hätä on iso, seuraavaksi voi vastata Kela – kunhan jaksat odottaa kuukausia.

Sosiaali- ja terveysministeriö määrittää, että nuorille hoidon tarpeellisuus arvioidaan kuudessa viikossa lähetteen saamisesta, minkä jälkeen hoitoa pitäisi saada kolmessa kuukaudessa.

Moreenimedian kyselyssä yksi vastaajista mainitsi, että hän hyötyi psykologilla käymisestä vain sen, että sai lähetteen Kelan kuntoutuspsykoterapiaan. Kuukausien odotus on ongelma, sillä aika on pitkä sairastavalle ihmiselle.

Aikuispuolen hoidossa avun saaminen koettiin mahdottomaksi ilman lääkitykseen suostumista. Hoidon kerrotaan toimivan parhaiten, kun lääkitys ja keskustelu kulkevat käsi kädessä. Silti monet syövät pelkästään lääkkeitä.

Lääke auttaa siirtämään oiretta hetken myöhemmäksi, mutta ongelmaa se ei poista.

Riittääkö mielenterveyspalveluiden tarjoama apu kaikille? Lue lisää täältä.