Selfien ottaminen on Iiris Suomelalle tuttua puuhaa. Sosiaalinen media on poliitikon elämässä jatkuvasti läsnä.

Kunnianhimoinen nuori poliitikko tähtää eduskuntaan – opiskelu tuo arkeen rentouttavaa vaihtelua

Iiris Suomela opiskelee sosiologiaa ja johtaa Vihreitä nuoria. Politiikka vie suuren osan nuoren kaupunginvaltuutetun ajasta. Rentoutuminen, luennoilla käyminen ja intohimo politiikkaan auttavat jaksamaan.

FAKTA

Iiris Suomela

• Kotoisin Tampereelta. Asuu osan viikosta Tampereella ja osan Helsingissä.
  • Vihreiden nuorten puheenjohtaja.
  • Tampereen kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja.
  • Kävi lukion UWC Atlantic Collegessa Walesissa, josta valmistui ylioppilaaksi 2013.
  • Opiskelee sosiologiaa Tampereen yliopistossa.

Iiris Suomela, 23, on huono heittämään pois rikkinäisiä asioita. Huoli ympäristöstä ulottuu politiikan lisäksi myös arkielämään. Kokouksiin lähtiessään hän kuitenkin laittaa aina jalkaansa ehjät sukkahousut.

Ja kokouksia Suomelalla riittää, sillä hän tuli viime keväänä valituksi Tampereen kaupunginvaltuustoon. Nyt hän on Vihreiden nuorten puheenjohtaja ja Tampereen kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja.

Suomela pyrkii välttämään pukeutumista tietyllä tavalla ainoastaan siksi, että on poliitikko. Puhetyyliäänkään hän ei paljon muuntele, paitsi että kiroilemista pitää hillitä.

–  Filtterin määrä vaihtelee, mutta muuten olen sama persoona koko ajan.

Kokouksiin pitää valmistautua henkisesti

Kaupunginvaltuuston kokouksessa 20. marraskuuta Suomela sai kuulla olevansa herkkänokkainen. Erään toisen valtuutetun kommentti johtui siitä, että Suomela pyysi kaikkia kuuntelemaan hiljaa toisten puhuessa. Kokouksissa puhutaan usein päälle puheenvuorojen aikana.

Valtuustossa aloittaessaan Suomela yllättyi siitä, miten sukupuolittunutta puheenvuorojen kuunteleminen on. Miehiä kuunnellaan enemmän kuin naisia. Sama valtuutettu, joka nimitti Suomelaa herkkänokkaiseksi, sai itse puhua rauhassa.

Kokoukset vaativat Suomelalta laajaa valmistautumista.

– Se on kuin valmistautuisi seminaariin tai väittelyyn, eli pitää yrittää miettiä muiden argumentit ja vastata niihin mahdollisimman hyvin.

Pelkkä puheenvuorojen valmistelu ei kuitenkaan riitä, vaan Suomelan pitää myös rauhoittua ja rentoutua etukäteen, jotta hän jaksaa keskittyä. Vapaa-ajalla tapahtuva henkinen valmistautuminen vaikuttaa siihen, miten hyvin kokouksissa jaksaa.

Opiskelu on politiikkaa vapaampaa

Politiikka on Suomelalle henkilökohtaisen intohimon, harrastuksen ja työn sekoitus. Opiskelu tuo elämään rentouttavaa vaihtelua, koska siinä Suomela on vastuussa vain itselleen. Yliopistossa aikatauluista voidaan joustaa helpommin kuin politiikassa.

Viidennen vuoden sosiologian opiskelijana Suomela saa melko vapaasti valita, mitä milloinkin tekee. Miellyttävää vaihtelua on myös se, kun saa luennolla keskittyä pari tuntia vain yhteen asiaan eikä tarvitse olla koko ajan Twitterissä ja vastaamassa viesteihin.

– On hyvä syy olla vastaamatta, kun voi sanoa, että olen luennolla.

Haave on tehdä politiikkaa täysipäiväisesti

Politiikka on Suomelan elämässä koko ajan läsnä, myös vapaa-ajalla. Hän viettää paljon aikaa politiikasta tuttujen kavereiden kanssa, ja välillä onkin vaikea hahmottaa, onko kyse työtapaamisesta vai rennosta hengailusta. Muutenkin Suomela puhuu itselleen tärkeistä asioista myös vapaa-ajallaan.

– Jos joskus en halua puhua politiikasta, se pitää vain sanoa heti alkuun, Suomela toteaa ja nauraa.

Seuraavana tavoitteena Suomelalla on vuoden 2019 eduskuntavaalit. Eduskunnassa ei ole riittävästi feminismiä tai nuorten ja opiskelijoiden näkökulmia, joita hän haluaa edustaa.

Suomela puhuu itselleen tärkeistä asioista niin vakavasti, että hänen naurunsa saa hätkähtämään. Täysipäiväinen politiikan tekeminen tuntuu 23-vuotiaalle erikoiselta mutta Suomelalle täysin luonnolliselta uravalinnalta. On selvää, mistä hän tällä hetkellä haaveilee: kansanedustajan arjesta.

Kuvan mainitseminen saa Suomelan hapuilemaan laukkuaan, sillä sitä varten täytyy korjailla huulipunaa.