Kahdeksantoista on Tampereen Teatterin ja Tampereen yhteiskoulun lukion yhteistuotanto. Kuva: Harri Hinkka.

Kahdeksantoista ei valitse puolta – Tampereen Teatterin ja Tykin yhteistuotanto käsittelee vaikeita asioita

Tampereen yhteiskoulun lukion opiskelijoiden kirjoittama ja esittämä näytelmä saa ensi-iltansa Tampereen Teatterin Frenckell-näyttämöllä 24. tammikuuta.

Tampereen Teatteri ja Tampereen yhteiskoulun lukio ovat tarttuneet kunnianhimoiseen yhteishankkeeseen. Tykin opiskelijat ovat kirjoittaneet näytelmän nimeltä Kahdeksantoista, joka on tarina 18-vuotiaiden naisten elämästä vuosina 2018 ja 1918. Näytelmää harjoitellaan parhaillaan esitettäväksi Tampereen teatterin Frenckell-näyttämöllä.

Tyk on ilmaisutaidon erityislukio, jossa näytelmätuotannot ovat arkipäivää. Näin radikaalista aiheesta ja näin näkyvällä areenalla harvoin kutenkaan toimitaan. Käsikirjoitusprosessia johtanut kirjailija ja tykkiläinen opettaja Vuokko Tolonen kertoo, että tuotantoa aloitettaessa vaikein osuus ei ollut draaman hienouksien tai luokkayhteiskunnan käsitteiden opettaminen vaan jokin paljon ajankohtaisempi ja maanläheisempi.

– Vaikeinta oli saada nuoret naiset ymmärtämään, että he itse ovat tärkeitä, että nuorten naisten asioista kannattaa puhua ja että kukaan muu ei tee sitä heidän puolestaan.

Toimittajat ovat kysyneet näytelmän ohjaaja Jyri Siimekseltä useammin kuin kerran, kumman puolella työryhmä on – punaisten vai valkoisten. Siimes toteaa heti, että näytelmän motiivit ovat aivan muualla. Hän korostaa, että tätä historian vaihetta pitäisi nimenomaan käsitellä ilman vastakkainasetteluja.

– Näytelmä peilaa tätä hetkeä vuoteen 1918. Nuorten naisten näkökulmasta – eli miten he kokevat nykyhetkeä ja nykymaailmaa – lähdetään tutkimaan myös menneisyyttä.

Vaikka ohjaaja Siimes ei itse koskaan ole ollut kahdeksantoistavuotias nainen, näyttelijä Oona Pätäri kiittää ohjaajaa hyvästä vuorovaikutuksesta:

– Hyvin meidän kaikkien kemiat ovat kohdanneet. Meillä on paljon erilaisia ihmisiä tässä työryhmässä, Pätäri toteaa.

– Olemme tekemässä tällä hetkellä todella hienoa tuotantoa. Käsittelemme isoja ja vaikeita asioita, ja kaikki tekevät tätä täydellä sydämellä, viimeistelee toinen näyttelijä Sonja Nygård.