Kuusenalusen ei tarvitse täyttyä krääsästä – Aineettomien ja eettisten lahjojen tarjoajia on jo paljon

Vuoden suurin kulutusjuhla ei voi pysyä ikuisesti entisellään. Maapallon kantokykyä helpottavat muun muassa aineettomat ja eettiset lahjat. Lahjoja myy jo moni hyväntekeväisyys- ja avustusjärjestö.

Kirkon ulkomaan apu, Unicef, Pelastakaa Lapset, Plan, Amnesty, Punainen Risti, Suomen eläinsuojeluyhdistys ja Animalia. Eettisten ja aineettomien lahojen myyjiä on tänä päivänä jo paljon.

–Meidän suosituin lahja on jo klassikoksi muodostunut vuohilahja, kertoo Kirkon Ulkomaan Avun Toisenlainen Lahja -sivuston varainhankinnan koordinaattori Anne Vääränen.

Hänen mukaansa eniten ostetaan konkreettisia lahjoja, kuten laiduneläimiä tai koulupukuja.

Vääräsen mukaan Toisenlainen Lahja –sivuston tuotto ei ole viime vuosina kasvanut, mutta on pysynyt jo useamman vuoden tasaisena, noin miljoonan euron luokassa. Katastrofien tai kriisien aikaan myynti usein hieman nousee.

Sen sijaan Unicefin vuosituotto on lisääntynyt, kertoo Unicefin markkinointisuunnittelija Sari Saraste. Viime vuoden suosituimmat lahjat olivat poliorokotteet, koulutarvikkeet sekä jalkapallo.