Moreenimedian pääkirjoitus: Tupakkateollisuus on sitkeä kuin torakka

Tiesitkö, että tupakka parantaa kurkkukipusi, pitää hampaasi kunnossa ja vartalosi hoikkana?

Näillä lauseilla tupakkaa markkinoitiin 1950- ja 60-luvun Yhdysvalloissa. Terveysväitteistä on tultu pitkä matka nykyisiin tupakkalakeihin.

Tupakanvalmistajat on ajettu vuosikymmen toisensa perään yhä ahtaammalle, mutta silti savuttelu ei ole kadonnut katukuvasta. Tupakkateollisuus kiemurtelee tukalana mutta etsii aina uuden markkinakolon kuin sitkeä torakka.

Erikoislääkäri Kristiina Patja kirjoitti Lääkärilehdessä marraskuussa tupakkateollisuuden totuutta hämärtävistä retoriikan keinoista. Tupakan markkinoinnissa on alettu puhua ”savuttomasta tulevaisuudesta”. Tarkoituksena on luoda ostajille mielikuva terveellisemmästä elämästä ja jättää mainitsematta, että tupakassa haitallista on muukin kuin savu.

Sähkösavuketta pidetään hyvänä vaihtoehtona tupakalle. Tämä kävi ilmi Moreenimedian sähkötupakointia koskevasta kyselystä, johon vastanneista valtaosa koki terveytensä parantuneen siirryttyään höyryttelyyn.

Yli 900 vastaajan kokemusta paremmasta olosta tuskin voi kiistää. Nikotiiniriippuvuus ei kuitenkaan katoa sähkösavukkeita käyttämällä. Nikotiinin tiedetään muun muassa nostavan verenpainetta, supistavan verisuonia ja kiihdyttävän sykettä.

Sähkösavuke pitää ihmisen koukussa siinä missä tupakkakin, mutta tarjoaa samalla mahdollisuuden parempaan omatuntoon. Taustalla tupakkavalmistajat hykertelevät tyytyväisinä, kun osingot kilahtelevat edelleen tilille.

Huolestuttavaa on, että tupakkamyynnin mahdollisuuksien kaventuessa myös markkinointikeinot muuttuvat ovelammiksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen viime vuonna julkaiseman tutkimuksen mukaan varttuneemmat ihmiset käyttävät sähkösavukkeita eniten tupakasta vieroittautumiseen. Nuorille niitä sen sijaan markkinoidaan mielenkiintoisena uutuutena.

”Uusi aika, uudet maut.” Yhtäkkiä 1980-luvun Kanadassa kielletty nuorille suunnattu tupakkamainos kuulostaa jälleen ajankohtaiselta.

Mitä mieltä 980 kyselyvastaajaa oli sähkötupakan terveyshyödyistä? Lue aiheesta lisää täältä