Ruokakuskit kiitävät ravintoloiden ja kotiovien väliä – pyöräilevä lähetti on arkipäivän näky Tampereen keskustassa

Kuljetuspalveluiden avulla ravintolat pääsevät laajentamaan toimintaansa ja saamaan erilaista näkyvyyttä. Jokainen ravintola ei kuitenkaan koe tarvetta lähteä mukaan.

FAKTA

Tampereella toimivat ruoankuljetuspalvelut

  • Tampereella on kaksi mobiilisovelluksella toimivaa ruokalähettipalvelua Wolt ja Foodora.
  • Wolt on suomalainen ruokakuljetuspalvelu.
  • Foodora on perustettu Saksassa huhtikuussa vuonna 2014, ja yritys on Delivery Heron omistama.
  • Suomessa Foodora on toiminnassa Helsingissä, Espoossa, Turussa ja Tampereella.
  • Ruokalähetit kuljettavat annoksia polkupyörillä sekä autoilla.

Foodora ja Wolt ovat palveluita, jotka tuovat ruoan kotiin tilauksesta. Foodoran maajohtaja Carl Tengbergin mukaan Tampereella kysyntä yrityksen toiminnalle kasvaa koko ajan. Yritys rantautui Suomeen vuonna 2015 ja Tampereelle keväällä 2016. Päiväkohtaisten tilausten määrää ei Tengberg halua paljastaa, mutta kiireisimpiä päiviä ruokaläheteille ovat viikonloput.

– Tampere on mielenkiintoinen kaupunki, sillä koostaan huolimatta siellä on monia laadukkaita ravintoloita, sanoo Tengberg.

Hän kertoo, että ravintolat haluavat olla osa Foodoraa, sillä yritys tarjoaa ravintolalle uudenlaista näkyvyyttä sekä mahdollistaa palan ravintolakokemusta kodin ruokapöytään.

Tamperelaisen ravintola Sitkon toinen omistaja Henri Salenius kertoo, että he ovat sekä Woltin että Foodoran listoilla.

– Ulkopuoliset kuljetuspalvelut ovat meille hyvä ratkaisu, sillä meillä ei ole resursseja aloittaa omaa toimitusta. Vältämme tällä tavoin valtavan investoinnin, kommentoi Salenius.

Ravintolan omistaja Henri Salenius ehdottaa, että ruokaläheteillä olisi sähköpyörät käytössä. Se laajentaisi pyöräkuskien jakelualuetta.

Salenius pitää kuljetuspalveluja erityisen hyödyllisinä hiljaisempina päivinä kuten sunnuntaisin, jolloin ihmiset liikkuvat laiskemmin.

Sitko joutui lopettamaan perjantain ja lauantain kiiretunneilla ruokakuljetuspalvelun tarjoamisen, jotta ravintolassa ruokailevat asiakkaat tulisi palveltua.

Henri Salenius listaa kolme tärkeintä hyötyä, mitä kuljetuspalvelut ovat heille antaneet: lisämyynti, lisäpalvelu ja näkyvyys.

– Saamme näkyvyyttä kuljetuspalvelujen omasta mainonnasta.

Kaikki ravintolat eivät käytä ruokalähettipalveluja

Tamperelainen ravintola Astor ei ole lähtenyt mukaan kuljetuspalveluiden toimintaan. Astorin toimitusjohtaja Henry Olander ei näe toimintaan mukaan lähtemistä tällä hetkellä järkevänä. Myyntikatteen jakaminen ruokakuskin kanssa ei ole kannattavaa.

Muita syitä ovat keittiön rajallinen kapasiteetti ja ruoan pakkaaminen kuljetuslaatikkoon, jolloin annoksen esteettisyys voi kärsiä.

– Haluamme ensisijaisesti palvella asiakkaat, jotka tulevat ravintolaamme paikan päälle. Haluan tarjota asiakkaalle hyvän palvelun ja kokemuksen ravintolamme tiloissa.

Olander ei kuitenkaan poissulje ajatusta laajentaa ravintolan toimintaa kotiinkuljetuspalveluihin tulevaisuudessa. Mukaan lähtemisen edellytys on, että sen tulee hyödyttää kaikkia kolmea osapuolea: asiakasta, ravintolaa ja kotiinkuljetuspalvelua.

Olander ei koe pienintäkään uhkaa siitä, että kuljetuspalvelut olisivat viemässä asiakkaita hänen ravintolastaan. Hän toivoo ravintolakulttuurin liukuvan Tampereellakin eurooppalaista kulttuuria kohti.

– Suomalainen ruokakulttuuri on vielä kaukana eurooppalaisesta tavasta syödä ulkona. Suunta on väärä, jos aletaan ainoastaan tilata ruokaa kotiin, sanoo Olander.

Foodoran maajohtaja Tengberg linjaa myös, etteivät ravintolat ja kotiinkuljetuspalvelut kilpaile keskenään. Kyseessä on kaksi aivan erilaista ruokailukokemusta tarjoavaa palvelua.