Iitu Haavisto haluaa osoittaa, että erityisruokavalio ei estä herkuttelua.

Allergiaperheen äiti kyllästyi kuiviin känttyihin – syntyi kahvila, josta jokainen saa jotain hyvää

Yrittäjä Iitu Haavisto ymmärtää allergisen arjen haasteet. Hänen elokuussa avaamassaan kahvilassa erityisruokavalio ei ole este.

FAKTA

Iitu Haavisto

• Koulutukseltaan hortonomi, merkonomi ja koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaaja.
  • Avasi Alleduuri-kahvilan Tampereen Tammelaan elokuussa.
  • Leipoo suuren osan kahvilan tuotteista itse omilla resepteillä.
  • Hänen bravuurinsa on Dammenbergin suklaanappikakku.

– Nämäkö on tosiaan kaikki gluteenittomia!

Kaksi asiakasta saapuu hämmästelemään Alleduuri-kahvilan tarjontaa vain muutamaa minuuttia ennen kello neljän sulkemisaikaa. Kahvilan omistaja Iitu Haavisto vastaa naisille tottuneesti: kaikki tuotteet todella ovat luontaisesti gluteenittomia, eivätkä ne sisällä myöskään maitoa, kananmunaa, pähkinää tai kalaa.

– Hämmästyneitä kommentteja tulee asiakkailta monta kertaa päivässä, Haavisto kertoo asiakkaiden lähdettyä.

Ihmetyksen syyn voi ymmärtää: vitriinien leivonnaiset eivät vastaa mielikuvaa surullisista allergiakäntyistä. Suklaakakku maistuu aivan suklaakakulta. Haavisto sanookin taistelevansa irvaillen käytettyä ”kaiketon”-sanaa vastaan.

– Tuotteissa on makuja ja tuoksuja, vaikka niissä on käytetty korvaavia tuotteita.

Pakon edessä pullaa leipomaan

Haavisto itse on moniallerginen, ja myös hänen molemmat poikansa ovat vakavasti allergisia. Leipomisen kipinä syttyi Haavistolle reilu kymmenen vuotta sitten äitiyden myötä. Tuolloin kauppojen valikoimat olivat nykyistä paljon suppeammat.

– Jokainen äiti haluaa tarjota lapselleen jotain hyvää. En todellakaan ollut mikään leipojatyyppi, mutta pakon edessä oli vain opeteltava, Haavisto kertoo.

Parikymppisenä Haavisto työskenteli neljä vuotta tamperelaisessa kahvila-konditoriassa. Työ näytti alan monet puolet myynnistä toimistotyöhön. Oman kahvilan perustaminen oli monen sattuman summa: elämäntilanne oli sopiva lasten kasvettua isommiksi, ja Tampereen keskustan läheltä löytyi sopiva liiketila.

– Kahvilayrittäjäksi ryhtyminen ei ollut täysi hyppy tuntemattomaan, mutta kyllä koulutus on tullut kantapään kautta opetellen.

Piknik päihittää pikkujoulut

Haaviston perheen arki vaatii suunnittelua ja joustavuutta.

– Ei allergikko ole ensimmäisenä kiljumassa, että lähdetäänkö viettämään pikkujouluja ravintolaan. Joka tilanteessa joutuu miettimään, onko valmis käymään sen rumban läpi, Haavisto sanoo.

Ruokailurumba sisältää ennakkoselvitystä ja valmistelua. Haavistolla on yleensä ravintolassa mukana lappu, johon hän on kirjannut allergeeninsa.

Perheen kanssa piknik omine eväineen on usein turvallisin vaihtoehto, mutta toisinaan allergikkokin tahtoo ruokailla ravintolassa. Haaviston perheellä on muutama luotettava vakioravintola, jossa allergisten tarpeet otetaan varmasti huomioon.

Gluteenittoman tarjonnan lisääntyminen on helpottanut Haaviston nuoremman, vilja-allergisen pojan ruokailua. Vegaanitrendin myötä vanhempi poika saa kananmunattomia ja maidottomia herkkuja aiempaa helpommin.

Kakkupala tuo kyyneleet silmiin

Joillekin allergikoille Alleduuri on ensimmäinen kahvila, jossa kahvikupposen kylkeen voi ottaa pullan tai palan kakkua. Kahvilassa on Haaviston mukaan nähty hysteeristä naurua, tippaa silmäkulmassa ja kaikkea siltä väliltä.

– Eräs 18-vuotias tyttö kävi täällä perheensä kanssa ja sanoi, että 18 vuotta piti odottaa, että sai kahvilasta muutakin kuin mehua tai mehujäätä, Haavisto kuvailee yhtä mieleen painunutta kommenttia.

Tulevaisuudessa Haaviston haaveena olisi pidentää kahvilan aukioloaikoja. Kahvilassa työskentelee Haaviston lisäksi kolme kiireapulaista, mutta toinen kokoaikainen työntekijä olisi seuraava etappi toiminnan tehostamiseksi. Allergiaystävällisille tuotteille riittää kysyntää, ja Haavisto jatkaa siihen vastaamista kakkupala kerrallaan.