Radio Moreenin sähkeet 31.1.2018 klo 15

Tampereen korkeakoulusäätiön hallitus jatkaa uuden yliopiston siirtymäkauden hallituksena. Siirtymäkauden hallituksesta päättivät eilen TTY:n ja Tampereen yliopiston hallitukset. Päätös tulee voimaan, kun korkeakoulusäätiön hallitus on hyväksynyt sen. Siirtymäkauden hallitus valitsee yliopiston ensimmäisen rehtorin. Lisäksi päätetään yliopiston ensimmäisen monijäsenisen hallintoelimen jäsenten määrästä.

Ylihuomisen lakko ei vie ruokaa lasten suusta. Tampereen Voimian ateria- ja puhtauspalvelut toimivat perjantaina pääosin normaalisti. Ruoka toimitetaan tuttuun tapaan päiväkoteihin ja kouluihin. Myös ravintolat, asumispalvelut, sairaalat sekä kotiin kuljetettavat ateriat saadaan toimitettua.
Mielenilmaus saattaa näkyä muutoksina ruokalistoilla alkuviikosta.

Lempääläläinen löytötavaratalo Kuljun kartano lopettaa toimintansa. Toiminnan loppumisen myötä työt loppuvat viideltäkymmeneltä hengeltä. Myös Nokian ja Ylöjärven toimipisteet suljetaan. Toimitusjohtaja Timo Lehtonen kertoo Ylelle, että myymälät sulkeutuvat ennen syksyä. Tavaratalo on toiminut Lempäälässä noin neljäkymmentä vuotta.

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on pitänyt ensimmäisen liittovaltion tilaa koskevan puheensa kongressille. Puheen alussa presidentti nosti esiin kansakunnan yhtenäisyyttä ja sankareita, joka ovat auttaneet ympäristökatastrofien uhreja. Presidentti lupasi kansalle muun muassa parempia teitä ja turvallista maahanmuuttopolitiikkaa. Trump myös ilmoitti, että Guantanamon terroristivankila pysyy auki. Ulkoministeri Timo Soini kommentoi Trumpin puhetta yllätyksettömäksi, mutta hyväksi showksi.

Ylioppilaskirjoitusten aikataulu uudistuu ensi syksynä. Perinteisesti kokeet ovat olleet maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Ensi syksystä lähtien kokeita voi olla jokaisena arkipäivänä. Kirjoitukset alkavat entistä myöhempään ja kokeet järjestetään tiiviimpänä kokonaisuutena. Kevään kirjoitukset alkavat vasta maaliskuussa, kun aiemmin ne ovat alkaneet jo helmikuussa. Tarkempi aikataulu löytyy ylioppilastutkintolautakunnan nettisivuilta.