Sara Elovaara ja Eveliina Kaasalainen opiskelevat Tampereen normaalikoulussa toista vuotta. Syksyllä 2018 voimaan astuva aikataulu-uudistus koskettaa myös heitä.

Ylioppilaskirjoitusten aikataulu muuttuu ensi syksystä lähtien – kokeita jokaisena viikonpäivänä

Syksystä 2018 alkaen ylioppilaskirjoitusten aikataulua tiivistetään. Kevään ylioppilaskirjoitukset alkavat vasta maaliskuussa, kun ne on aiemmin aloitettu jo helmikuussa.

Perinteisesti ylioppilaskirjoitukset ovat olleet maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Ensi syksystä lähtien kokeita on myös tiistaisin ja torstaisin, mikä tarkoittaa osalle abiturienteista kokeita peräkkäisinä päivinä.

Kevään kirjoitusten osalta muutos tarkoittaa sitä, että kirjoitukset alkavat vasta maaliskuussa, eli kielten kuuntelukokeita tai äidinkielen tekstitaidon koetta ei pidetä perinteiseen tapaan helmikuussa.

Suomen lukiolaisten liiton puheenjohtaja Alvar Euro pitää aikataulu-uudistusta hankalana. Hänen mielestään välipäivät tulisi säilyttää.

– Joillekin abiturienteille saattaa aiheutua kokeita peräkkäisinä päivinä, jolloin aikaa palautumiseen ei ole.

Tampereen klassillisen lukion rehtori Kari Hanninen ei näe samanlaista ongelmaa.

– Hyvin suunniteltuna yhdellä kirjoituskerralla ei ole pakosta kuin vain muutama koe. Ne, jotka jaksavat kirjoittaa enemmän, jaksavat varmasti myös kirjoittaa kaksi koetta peräkkäisinä päivinä, Hannikainen kommentoi.

Hannikaisen mukaan aikataulu-uudistuksesta on hyötyä kouluille. Koska sähköiset ylioppilaskirjoitukset vaativat useita luokkatiloja, ylioppilaskirjoitusten järjestäminen mahdollisimman tiiviissä paketissa on helpompaa lukioille.