Muistisairas Tiina makaa sängyllään pehmolelun kanssa. Aikakauslehdet ovat lattialla ja puuro on syömättä, mutta lääkkeet Tiina on kuitenkin ottanut. Lähihoitajaopiskelija Aino Syväjärvelle luodussa tehtävässä pyritään autenttisuuteen.

Ammattiensa huippuopiskelijat haluavat kilpailla alojensa SM-mitaleista – ”Olin kovan paineen alla”

Ammattiopiskelijat lähihoitajista viherrakentajiin mittaavat kykynsä vuosittain Taitaja-tapahtumassa. Sinne päästäkseen on kuitenkin ensin läpäistävä alojen semifinaalit.

Arja Numme onnistuu muistisairaan Tiinan roolissa hyvin. Vaisu ulosanti tuottaa Aino Syväjärvelle vaikeuksia.

– No, haluatko mennä takaisin sängylle, jos et syö?

– En halua.

– Huimaako sinua vielä?

– Ei.

– Hienoa, se meni sitten ohi. Olit kuulemma välillä kaatunutkin, kun oli niin huimannut, mutta mitään ei ollut käynyt. Se on hyvä.

Aino Syväjärvi on saapunut Kauhavalta Tampereen seudun ammattiopisto Treduun testaamaan lähihoitajataitojaan. Hän karsii paikasta loppukevään Taitaja2018-tapahtumaan, jossa ammattiopiskelijat kilpailevat vuosittain alojensa Suomen mestaruuksista. Lähihoitajien karsinnat koostuvat kolmesta osasta, joissa testataan sekä teoriatietoa että konkreettista osaamista.

Koulutuskeskus Sedun Lappajärven toimipisteessä opiskeleva Syväjärvi joutui toiminnallisessa harjoitteessa kotikäynnille muistisairaan Tiinan luokse.

FAKTA

TAITAJA KAUTTA AIKAIN

• Tapahtumaa vietettiin ensimmäisen kerran vuonna 1988 Hämeenlinnassa. Sen jälkeen se on pidetty lähes joka vuosi.
  • Taitajan sijainti vaihtelee. Viime vuonna sitä vietettiin Helsingissä ja vuonna 2016 Seinäjoella.
  • Helsingin Messukeskuksessa pidetty Taitaja2017 keräsi ennätyksellisen määrän vierailijoita, lähes 100 000.
  • Varsinaiseen tapahtumaan on viime vuosina osallistunut noin 400 kilpailijaa.

Lähde: skillsfinland.fi

Arja Nummen näyttelemälle Tiinalle ei puuro maistu. Aino Syväjärvi ei lannistu, muttei kuitenkaan saa Tiinaa syömään.

Tiinaa näytteli Arja Numme, jonka suoritus oli vakuuttava. Hän oli hiljainen, ja suurin osa vastauksista Syväjärvelle oli joko ”en muista” tai ”en tiedä”. Ruokapöydällä oli valokuva nuoresta miehestä, josta mainitseminen terästi keskustelua hieman. Mies osoittautui Tiinan pojaksi. Myös verenpaine tarkastettiin, sillä naista huimasi sängystä noustessa. Tuomareiden kynät suhisivat Syväjärven toimintaa seuratessa.

Syväjärvi myönsi suorituksensa tauottua, että asiakkaan sulkeutuneisuus aiheutti vaikeuksia, mutta kertoi myös toimineensa vaikeammissakin tilanteissa.

– Ja kyllähän yleisön läsnäolokin jännitti. Olen ollut kesätöissä kuntoutusosastolla ja työssäoppimisessa esikoulussa, joten alan kokemusta on jo hieman, mutta tässä olin silti kovan paineen alla.

Tiina-tehtävän aikarajaa valvova henkilö näyttää Aino Syväjärvelle lapulla, kuinka paljon hänellä on aikaa jäljellä missäkin vaiheessa

Alat esittäytyvät, nuoret kilpailevat ja opettajat verkostoituvat

Taitaja-tapahtuman taustayhdistys Skills Finland pyrkii edistämään Suomessa ammatillisen koulutuksen laatua ja asemaa. Kisoihin osallistuu myös ammattikorkeakoulujen opiskelijoita, lukiolaisia sekä ulkomaalaisia kilpailijoita.

Tapahtuman markkinointi- ja viestintävastaava Minna Alanko-Pirinen kertoo, että kaikille avoimessa ja ilmaisessa tapahtumassa on kyse muustakin kuin kilpailemisesta.

– Vierailemalla paikan päällä on mahdollista nähdä, mitä ammatillisissa tutkinnoissa opiskellaan. Kutsumme tapahtumaan kahdeksasluokkalaisia, jotka pääsevät siten tutustumaan opintoihin. Alojen opettajille kilpailu luo myös loistavan mahdollisuuden verkostoitumiseen.

Skills Finland tekee tiivistä yhteistyötä WorldSkills-järjestön kanssa, joka järjestää vuorovuosina Euroopan- ja maailmanmestaruuskilpailut. MM-kisat pidettiin Suomessa vuonna 2005.

”Jokainen karsija on jo voittaja”

Taitaja2018-tapahtumassa lajeja on yhteensä 45. Suurimmassa osassa niistä, kuten lähihoitaja- ja viherrakentajakisoissa, kilpaillaan yksilöinä, mutta esimerkiksi yrittäjyydessä toimitaan kolmen hengen ryhmissä ja cateringkokkikisassa parina.

Tredun opettaja ja lähihoitajien karsintojen lajivastaava Mari Salmi kehuu kilpailijoita vuolaasti.

– Osallistujat ovat opiskelleet runsaasti alojensa teoriaa ja käytäntöä. Jokainen karsija on jo voittaja.

Taitaja2018-tapahtuma 14.–17.5. Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa.

Suorituksen jälkeen myös Arja Numme saa osakseen aplodit.