TTT:n ja Nätyn yhteistyöprojekti Suomalainen "Pressi" Klubi yhdisti näyttämötaidetta ja journalismia. Kuvassa näyttelijäopiskelijat Tatu Sinisalo, Menzo Kircz, ja Oliver Kollberg

TTT menettämässä miljoonia – ministeriön leikkuri nakertaisi myös Nätyn uskottavuutta

Tampereen Työväen Teatterin rahoitus uhkaa pienentyä kulttuurin rahoitusuudistuksen myötä. Uudistuksen mahdollisena sivutuotteena on myös Tampereen teatterikoulutuksen ja TTT:n välisen yhteistyön kuihtuminen.

Uudistus viemässä TTT:n rahat

• Opetus- ja kulttuuriministeriö ajaa valtionosuusjärjestelmän (VOS) uudistusta, joka uhkaa Tampereen Työväen Teatterin rahoitusta.
  • Viimeisimmän esityksen mukaiset arvioidut vähennykset ovat noin  2 miljoonaa euroa.
  • Rahoituksen väheneminen tarkoittaisi mittavia muutoksia teatterin toimintaan.
  • Uudistus nostattaa huolta erityisesti Tampereen asemasta monipuolisen suomalaisen teatterityön pääkaupunkina.

Tampereen Työväen Teatterin pudottaminen pois kansallisten päänäyttämöiden joukosta on herättänyt laajamittaista huolta Tampereen teatterikoulutuksen piirissä. Sekä Tampereen yliopiston teatterityön tutkinto-ohjelman Näty että teatteritaiteen opiskelijat vastustavat mahdollisia leikkauksia.

– Arvokas yhteistyö on rampautumassa. Rahoituksen kaventaminen voi taannuttaa kokeellisuuden arkisemman teatterin takaamiseksi, Tampereen yliopiston teatterityön professori Pauliina Hulkko toteaa.

Uudistuksen myötä Näty on menettämässä yhden tärkeimmän yhteistyökumppaninsa lisäksi myös osan uskottavuudestaan teatterikoulutusten keskinäisessä vertailussa. Hulkon mukaan teatterityön keskittäminen pääkaupunkiseudulle tarkoittaa resurssien siirtymistä pois Tampereelta ja laadukkaan teatterin saatavuuden vähenemistä.

– Tampereen merkitys teatterikaupunkina on uhattuna, Hulkko sanoo.

Muutos herättää närää opiskelijoiden keskuudessa

Uudistuksen mahdollisesti tuomat muutokset herättävät huolta myös tutkinto-ohjelman opiskelijoiden keskuudessa. Keskeiseksi huolenaiheiksi nousevat TTT:n tarjoamien oppimismahdollisuuksien katoaminen ja teatterin kanssa toteutettujen projektien väheneminen. Tällä hetkellä TTT:llä on kaksi opiskelijaa harjoittelussa.

– Yhteistyö on aina ollut koulutuksellisesti erittäin hedelmällistä, ja sen purkaminen olisi todella sääli, suorastaan vääryys. Toivottavasti ihmiset ovat viisaita eivätkä tee järjettömiä päätöksiä, tutkinto-ohjelman opiskelija Juho Rantonen sanoo.

Rantonen korostaa yhteistyöprojektien olevan pitkään suunniteltuja kokonaisuuksia, joiden toteuttaminen ilman teatteria ei olisi mahdollista.  TTT ei ole korvattavissa, sillä se on korvaamaton.