Tamperelainen huumeidenkäyttäjä Marko kertoo, että Subutexia on kaupungilla tarjolla runsaasti. (Kuva: Pinja Naamanka)

Näin kertoo tamperelainen huumeidenkäyttäjä – ”Poliisi ei ole ikinä tullut kutsumaan ’vitun narkkariksi’”

Huumekauppa kukoistaa Tampereen keskustassa. Vartijoille eniten harmia aiheuttaa riippuvaisten näpistely.

33-vuotias tamperelainen Marko aloitti huumeidenkäytön parikymppisenä ekstaasilla ja siirtyi sitten lähes vuosikymmeneksi amfetamiiniin. Nykyään hän käyttää opioidiriippuvuuden hoitoon tarkoitettua Subutex-lääkevalmistetta.

Yhden 50–60 euron arvoisen Subutex-tabletin voi Markon mukaan ostaa todella helposti vaikkapa Tampereen Tullintorin nurkalta. Valvontaa alueelta ei silti puutu, Marko kertoo poliisiautoja näkyneen viime aikoina jopa tavallista enemmän. Hänet on ratsattu huumeiden takia viimeksi viime viikolla.

– Poliisi ei ole ikinä tullut kutsumaan ”vitun narkkariksi” tai vastaavaa. Mutta jos rupeat niille huutamaan, niin totta kai ne suhtautuvat sinuun huonommin.

Tampereen huumetilanteesta kertovat uutiset ovat olleet hurjaa luettavaa viime syksystä lähtien. Otsikoissa esillä ovat olleet muun muassa alaikäiset huumeiden ostajat, peitepoliisit ja uusi huumekoira.

Aamulehti kirjoitti tammikuussa Tampereen huumevalvonnan resurssipulasta, jonka seurauksena huumausaineiden tarjonnan on pelätty lisääntyvän kaupungissa entisestään. Vähäisen poliisimäärän takia alue on diilerille otollista, huumekauppias toteaa jutussa.

Rautatieasema ja sen lähialueet ovat yksi huumeidenkäyttäjien suosimista paikoista. (Kuva: Pinja Naamanka)

Tukirahoja ja huumelastia seuraa varkausaalto

Ehkä poliisejakin useammin huumeidenkäyttäjien kanssa tekemisissä ovat yksityisen turvallisuusalan vartijat ja järjestyksenvalvojat. Tampereen keskustassa useamman vuoden työskennellyt vartija kertoo, että huumeriippuvaiset ovat yleensä 16–30-vuotiaita, sitä vanhempia harvemmin tapaa. Etenkin talvisin ostoskeskukset ja rautatieasema houkuttelevat käyttäjiä viettämään aikaa ja lämmittelemään. Häiriökäytös ja alkoholin juominen ovat yleisiä syitä, joiden vuoksi vartija poistaa henkilön julkisista sisätiloista.

– Näpistelystä kiinni ottaminen on kuitenkin tavallisempaa kuin häiriön takia poistaminen. Kiinniottoja saamme tehdä päivittäin. Sanallista vastarintaa tulee huomattavasti useammin kuin fyysistä.

Huumeiden myyjät ja ostajat ovat niin arkinen näky keskustassa, ettei epäillystä kaupankäynnistä ole mitään järkeä ilmoittaa virkavallalle. Käyttäjiä on vartijan mukaan niin paljon kaikkialla, ettei poliisi ehtisi muuta tehdäkään kuin juosta heidän perässään.

– Addikteja pyörii täällä eniten, kun Kelan tuet on juuri maksettu, tai jos Tampereelle on saapunut isompi huumelasti. Erityisesti silloin tavaroita varastetaan riippuvuuden rahoittamiseksi ja ruokaakin sitten, kun omat varat on jo kulutettu aineisiin, hän tiivistää.

Huumeiden lisäksi Tullintorin läheisyydestä löytyy A-klinikkasäätiön tuottaman Völjy-hankkeen tilat. Sen tehtävänä on tarjota huumeriippuvaisille harrastetoimintaa ja tukea asumiseen. (Kuva: Laura Hyyti)

Nuoret saattavat suosia nettiostoja

Vuoden 2017 Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kouluterveyskyselystä kävi ilmi, että erityisesti pirkanmaalaiset nuoret kokevat huumeiden hankkimisen olevan helppoa. Marko ei ole havainnut merkittävää nuorten osuuden kasvua huumepiireissä. Hänen mielestään syynä voi olla päihteiden hankkiminen internetin kautta perinteisen katukaupan sijaan.

Hoitopaikoissa muutos on hänestä selvempi.

– Nuoria on siellä nykyään enemmän kuin menneinä vuosina. Ennen oli todella erikoista, jos hoidossa näkyi 18- tai 19-vuotiaita.

Subutexin korvaushoito ei ole meneväluonteiselle Markolle vaihtoehto. Päivittäisen lääkeannoksen hakeminen rajoittaisi elämää liikaa, sillä se sitoo potilaan pitkän hoitojakson ajaksi samalle paikkakunnalle. Menetelmässä mättää Markon mielestä myös se, että siinä joutuu säännöllisesti kohtaamaan muita riippuvaisia.

– Ennemmin haluan vieroittautua lähtemällä jonnekin kauemmas reissuun, Marko toteaa.

Kuntoutumislaitoksessa asuminen olisi hänestä kelpo vaihtoehto korvaushoidolle. Tällaista mahdollisuutta ei ole Tampereen kaupungilla juurikaan tarjota, sillä huumekuntoutuksen painotusta on siirretty yhä enemmän avohoitoon. Muun muassa kovassa käytössä ollut, Lammilla sijainnut Mainiemen kuntoutuskeskus lakkautettiin vuonna 2014.

Luonnon helmassa, kaukana päihteiden käyttäjistä, vieroittautuminen olisi Markosta helpoin tapa päästä elämässä eteenpäin.

Markon nimi on muutettu.