Radio Moreenin sähkeet 9.2.2018 klo 15

Kunta-alan työehtokiistaan on syntynyt neuvottelutulos Sosiaali – ja terveysalan ammattijärjestön Tehyn osalta. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto ja Tehy arvioivat kaikkien päätavoitteiden edenneen neuvotteluissa. Yksi tavoitteista oli koulutettujen hoitajien oma sopimus, jolla alan epäkohtia voitaisiin tulevaisuudessa ratkaista paremmin. Neuvottelutuloksen syntymisen myötä kunta-alalla voimassa ollut ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy välittömästi.

Luonnonmukaisen hampaiden hoidon suosio on kasvussa. Erityisesti sosiaalisessa mediassa käydään aiheesta vilkasta keskustelua. Ilmiön ovat tunnistaneet myös hammaslääkärit. He suhtautuvat luonnonmukaisiin tapoihin kriittisesti, koska tutkimusnäyttö hyödyistä puuttuu. Luonnonmukaisia hoitotapoja ovat esimerkiksi kookosöljyn ja suolan käyttäminen hampaiden pesussa.

Tampereen yliopistossa pidettiin tänään iltapäivällä Nuoret ja työelämä -tutkimusseminaari. Seminaarissa nuorten työelämäsuhdetta pohdittiin uusimman tutkimustiedon valossa. Lisäksi esiteltiin työelämän hankkeita. Yksi esiteltävistä hankkeista oli Toimintakyky kuntoon avustusohjelma. Avustusohjelma auttaa työikäisiä suomalaisia, joiden toimintakyky on heikentynyt. Seminaarin järjestäjinä toimivat lapsuuden, nuoruuden ja perheen tutkimuskeskus PERLA ja Silta-Valmennusyhdistys.

Tampereen kaupunki suunnittelee muuttavansa kahden raitiotien reittejä. Taysilta lähtevä linja muutettaisiin kulkemaan pian valmistuvan Ratinan kauppakeskuksen edestä. Alun perin linjan oli tarkoitus jatkaa Koskipuistosta Pyynikintorille. Linjamuutokseen vaikuttavat huhtikuussa avattava Ratinan kauppakeskus sekä kansi ja areena -projekti. Tampereen kaupunginhallitus käsittelee esitystä maanantaina.

Keski-Pohjanmaa alkaa tarjota ilmaista ehkäisyä alle 20-vuotiaille. Yleisradio uutisoi, että sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite tarjoaa ensimmäisenä ilmaisen ehkäisyn koko maakunnan nuorille. Tähän mennessä maksutonta ehkäisyä on kokeiltu vain yksittäisissä kunnissa. Maksuttoman ehkäisyn tavoitteena on esimerkiksi nuorten seksuaaliterveyden lisääminen ja sukupuolitautien vähentäminen.