Joogaa yläilmoissa – ilmajooga keskittyy kehon kuuntelemiseen ja venytysharjoituksiin

Ilmajooga edistää niin mielen kuin kehon hyvinvointia. Laji sopii kaikille, myös aloittelijallle.

Ilmajooga yhdistää akrobatiaa ja perinteistä joogaa. New Yorkissa kehitetty harjoitusmuoto rantautui Suomeen joitakin vuosia sitten. Tampereen ydinkeskustassa sijaitseva hyvinvointihuoltamo Lentävä matto aloitti ilmajoogatunnit kolme vuotta sitten.

Joogaohjaaja Kipa Mikkola tutustui astangajoogaan 90-luvun lopulla. Uusia joogasuuntia tarttui mukaan vuosien varrella, joista viimeisin oli ilmajooga. Laji vei mennessään heti ensikosketuksesta. Ilmajooga on tavallista joogaa kevyempi ja helpompi harjoitusmuoto. Ilmajoogassa ohjaajalla on myös enemmän vapauksia.

– Ohjaaja suunnittelee tunnin, ja tekee siitä itsensä näköisen, Mikkola sanoo.

Ilmajoogassa ei keskitytä joogisiin elementteihin, kuten mantroihin. Hengitys ja rauhoittuminen sen sijaan ovat oleellinen osa joogaharjoitusta. Syvät venytykset ovat ilmajoogan salaisuus.

Mielen hyvinvoinnin lisäksi ilmajoogalla on muitakin hyötyjä harrastajalleen. Venytykset auttavat selkävaivoihin ja ryhdin parantamiseen. Silkkiliinojen varassa tehtävät roikunnat herättävät kuona-aineet liikkeelle.

– Kun käännymme pää alaspäin kohti maan vetovoimaa, se myös tehostaa aineenvaihduntaamme, Mikkola kertoo.