Radio Moreenin sähkeet 13.2.2018 klo 15

Yliopistojen henkilöstöä edustavat järjestöt ovat jättäneet tänään lakkovaroituksen. Työehtoneuvottelut katkesivat eilen, koska yliopiston työnantajapuoli ei suostunut työntekijäpuolen vaatimuksiin palkan korottamisesta. Yliopiston henkilöstöä edustavat JHL, Juko ja Partia uhkaavat lakolla, jos työehtoneuvotteluissa ei päästä sopimukseen 27. helmikuuta mennessä. Jos sopimusta ei synny, lakko järjestetään 28. helmikuuta Helsingin yliopistolla.

Tampereen ammattikorkeakoulun rehtori Markku Lahtinen on pääosin tyytyväinen eilen julkaistuun uuden yliopiston johtosääntöön. Aamulehden haastatteleman rehtorin mukaan luonnoksessa ei ollut käynyt ilmi ammattikorkeakoulun itsenäinen asema yliopistoyhteisössä. Eilen julkaistu Tampereen uuden säätiöyliopiston johtosääntö määrittelee Tampereen ammattikorkeakoulun osaksi korkeakouluyhteisöä. Tamk kritisoi vielä ammattikorkeakoulua koskevaa keskustelun vähäisyyttä. Tampereen yliopisto ja Tampereen teknillinen yliopisto yhdistyvät ensi vuoden alusta, ja lisäksi uusi säätiöyliopisto omistaa pääosin Tampereen ammattikorkeakoulun.

Perhevapaauudistus kaatui eilen illalla hallituspuolueiden puheenjohtajien neuvotteluissa. Neuvotteluissa uudistukselle ei löydetty yhteistä mallia. Pääministeri Juha Sipilän mukaan perhevapaauudistus siirtyy seuraavan hallituksen työlistalle. Kokoomuksen ja keskustan eduskuntaryhmien puheenjohtajat vakuuttavat, ettei hallitus tule kaatumaan perhevapaauudistukseen. Uudistuksella tavoiteltiin nykyistä tasaisempaa jakoa perhevapaisiin.

Tampereen raitiotien läntinen osuus tullaan linjaamaan Sepänkadun ja Hiedanrannan välillä Silta-vaihtoehdon mukaisesti. Vaihdoehdossa raitiotie ylittää sillalla Paasikiventien kohti Hiedanrantaa ja Lentävänniemeä. Tampereen kaupunginhallitus päätti asiasta eilen. Silta-vaihtoehto oli raitiotien läntisen osuuden linjauksen neljästä vaihtoehdosta edullisin. Tavoitteena on, että kaupunginvaltuusto päättää raitiotien läntisen reitin rakentamisesta lokakuussa 2020. Rata on tarkoitus rakentaa vuosien 2021 ja 2024 välillä.

Vr laskee lippujensa hintoja. Lähijunien lippujen hinnat laskevat 10 prosenttia. Muutos koskee pääkaupunkiseudulla matkaavien lisäksi myös Tampereelle ja Lahteen matkustavia. Vr aloitti lähiliikennöinnin Tampereelle ja Lahteen viime kesänä. Samalla lähiliikenteen sarjalipun voimassaoloaika pitenee kahdesta kuukaudesta neljään kuukauteen. Helsingin seudun liikenne on tänään päättänyt kilpailuttaa Helsingin seudun lähijunaliikenteen.