Radio Moreenin sähkeet 15.2.2018 klo 15

Jopa noin 90 prosenttia asunnon ostajista haluaa mieluummin omistustontin kuin vuokratontin. Tämä selviää Moreenimedian tekemästä kyselystä. Tampereen kaupunki uusii satoja tonttivuokria lähivuosina. Tällöin tonttivuokrat nousevat jopa nelinkertaisesti, mutta korotuksista ilmoitetaan kuitenkin myöhään. Epävarmuus tulevista vuokrista vaikeuttaa asunnon myymistä.

Tänään vietetään koko maassa abiturienttien perinteistä penkkaripäivää. Tamperelaisten lukiolaisten rekat lähtivät ajamaan kello 12. Tänä vuonna reitti oli uusi raitiovaunun rakennustöiden ja Hämeensillan remontin takia. Karkki lensikin tänä vuonna ydinkeskustan sijaan esimerkiksi Tammelassa ja Hatanpään valtatiellä. Uutta reittiä tullaan todennäköisesti käyttämään myös tulevina vuosina.

Tampereen yliopistossa vietettävien Sosiaalityön tutkimuksen päivien aiheena on kodit. Päivien aikana koteja arvioidaan muun muassa lasten kasvuympäristöinä ja vanhojen ihmisten elämisen paikkoina. Sosiaalityön tutkimuksen päiviä vietetään tänään ja huomenna. Yksi tapahtuman pääpuhujista on Turun yliopiston sosiaalityön dosentti Riitta Granfelt.

Floridan kouluampumisessa on kuollut 17 ja loukkaantunut 15 ihmistä. Floridan osavaltiossa järjestetään tänään suruliputus tragedian johdosta. Kuolleiden ja loukkaantuneiden joukossa on niin oppilaita kuin koulun henkilökuntaa. Ampuja oli koulun entinen oppilas, ja hänet on määrä viedä oikeuden eteen jo tänään. Eilinen ammuskelu oli kahdeksastoista tänä vuonna Yhdysvalloissa tapahtunut kouluammuskelu.

Suomen Krista Pärmäkoski on saavuttanut toisen mitalinsa talviolympialaisissa Etelä-Koreassa. Pärmäkoski nappasi pronssin naisten vapaan hiihtotavan kymmenen kilometrin kilpailussa. Pärmäkoski kiri lopussa ja nousi jaetulle kolmannelle sijalle Norjan Marit Björgenin kanssa. Kilpailun voitti Ragnhild Haga ja toinen oli Ruotsin Charlotte Kalla.