Radio Moreenin sähkeet 16.2.2018 klo 15

Sastamalassa Pirkanmaalla on todettu kolme hinkuyskätapausta tammikuun puolivälistä alkaen. Epidemia voi olla nyt tiedettyä laajempi, ja asiaa selvitetään, Pirkanmaan sairaanhoitopiiri kertoo. Sairastuneista kaksi on nuoria ja yksi on alle puolen vuoden ikäinen. Hinkuyskärokote kuuluu suomalaisten lasten rokotusohjelmaan. Viime vuonna Suomessa todettiin melkein neljäsataa hinkuyskätapausta.

YK:n laajakaistakomissio ei tiennyt entisen kokoomusministeri Suvi Lindénin matkasta Ugandaan, kansainvälinen televiestintäliitto kertoo. Yle kertoi asiasta aiemmin. Lindén kertoi toissapäivänä Facebookissa, että hän oli Ugandassa edistämässä tietoyhteiskuntaa. Lindénin matka nousi otsikoihin, kun Ugandassa kuoli suomalainen liikemies. Iltalehden mukaan Lindén ja kuollut mies olivat tuttavia. Lindén löysi miehen hotellista kuolleena.

Äitiyslaki etenee eduskunnassa. Lakivaliokunta puoltaa kansalaisaloitteen hyväksymistä. Ehdotetun sääntelyn myötä naisparin perheeseen hedelmöityshoidolla syntyvällä lapsella olisi kaksi oikeudellista vanhempaa jo syntyessä, kuten heteropareilla. Aikaisemmin vanhemmuus on voitu vahvistaa perheen sisäisellä adoptiolla.

Vanhat tanssivat tänään lukioissa ympäri Suomen. Vanhojentansseissa toisen vuoden lukio-opiskelijat juhlistavat sitä, että he ovat koulun nyt koulun vanhimpia opiskelijoita. Tapa levisi 1980-luvulla ympäri Suomen. Julkisuudessa on keskusteltu paljon siitä, ovatko tanssit liian kalliit erityisesti tytöille. Jotkut haluavat jopa luopua perinteestä, koska tanssien uskotaan ohjaavan nuoria kulutuskilpailuun.

Keski-Suomessa Kuhmoisissa on yöllä palanut 700 neliön teollisuushalli, pelastuslaitos kertoo. Päivystävä palopäällikkö Juha Saario kertoo, että sammutustyöt jatkuivat yhä iltapäivällä. Saarion mukaan paikalla oli yhden jälkeen enää kasa metallia ja kaasupulloja. Palo ei aiheuttanut henkilövahinkoja, mutta taloudelliset vahingot ovat merkittävät. Ketään ei tarvinnut evakuoida.