Iida-Sofia Peltosen päässä on lippalakki, jonka hän on tuunannut uuteen uskoon kirjomalla. (Kuva: Iida-Sofia Peltonen)

Hylätyt vaatteet heräävät eloon graafikon hyppysissä – syntyi leikkiyritys Pimped Rägs

Oululainen Iida-Sofia Peltonen koristelee käytettyjä vaatteita kirjomalla niihin ihmiskehon osia. Hänen töihinsä on tykästynyt myös kuuluisa tubettaja.

Iida-Sofia Peltonen

• 25-vuotias graafikko Oulusta.
  • Opiskellut graafista suunnittelua Lapin yliopistossa ja Saksassa Augsburgissa.
  • Vapaa-ajallaan katselee intohimoisesti elokuvia ja pyrkii pitämään viherkasvinsa elossa.
  • Löytyy Instagramista nimellä pimped_rags.

– Olen huijari! Iida-Sofia Peltonen huudahtaa ja nauraa.

Vaikka Peltonen on oikealta ammatiltaan graafikko, suurin osa hänen ajastaan kuluu tekstiilihommissa.

Peltonen harrastaa vaatteille kirjomista. Hänen kirjomissaan vaatteissa risteilee hullunkurisin viivoin tehtyjä sormia, silmiä ja suita. Farkuilleen Peltonen on kirjonut valkoisella ja punaisella langalla suuret pitkäsormiset kädet.

– Aluksi tuunasin vaatteita vain omaan käyttöön, mutta kavereideni kehotusten ja vaatimusten myötä aloin myydä kirjomiani vaatteita myös muille.

Kirjomilleen vaatteille Peltonen on luonut selkeän brändin, jonka nimi on Pimped Rägs. Vaatteissa on ammattimaiset merkkilaput, ja sometilit noudattavat yhtenäistä linjaa. Brändin suunnittelu on tukenut myös Peltosen työtä graafikkona, sillä graafikon tärkeimpiä tehtäviä on suunnitella asiakkaalleen tietynlainen brändi ja visuaalinen ilme.

– Rakastan pohtia tuotebrändäyksen eri ulottuvuuksia: Minkälaisen viestin yrityksen visuaalinen ulkomuoto lähettää? Millä äänensävyllä se puhuttelee ostajia?

Tubettaja Mansikkka ihastui

Pimped Rägsin Instagram-tilin seuraajamäärä nelinkertaistui, kun Peltonen lähetti kirjomansa paidan Youtube-tähti Mansikalle. Peltonen valitsi juuri Mansikan, koska pitää tätä hyvänä tyyppinä ja arvostaa tämän työtä. Peltonen antoi Mansikalle keltaisen paidan, jonka olkapäihin oli kirjonut pitkäkyntiset sormet.

– Mansikkka tykästyi lähettämääni paitaan ja puhui kirjomistani vaatteista todella kauniisti Instagramissa ja Youtubessa.

Instagram on Peltoselle elintärkeä tuotteiden näkyvyyden kannalta. Hän myy vaatteitaan myös Etsy-verkkokaupassa, mutta Instagramissa erottuminen on helpompaa. Vaatteiden lisäksi hän voi tuoda esille pirskahtelevaa persoonaansa.

Tavoitteena oikea yritys

Vaikka tuotteet ovat todella ammattimaisia, Peltonen kutsuu Pimped Rägsiä leikkiyritykseksi. Hän haluaa herättää nimityksellä huomiota, mutta samalla se kertoo, ettei Pimped Rägs ole vielä rekisteröity yritys.

Tällä hetkellä Peltoselta kuluu yhden vaatteen kirjomiseen kaksi tuntia. Se on liian kauan, joten vaatteiden myynti ei ole vielä taloudellisesti kannattavaa. Suunnitelmissa on kehittää toimintaa tehokkaampaan suuntaan.

Kaikista tärkeintä Peltoselle on kuitenkin käsillä tekeminen. Vaatteille kirjominen tuo vastapainoa pääasiassa koneella tehtävään graafiseen suunnitteluun.

Peltonen arvostaa myös ekologisuutta. Pimped Rägsissä kaikki materiaalit lankoja myöten ovat käytettyjä.

– Maailmassa on jo törkeän paljon valmista tekstiiliä. Haluan suunnitella vaatteeni niin, etten kuormittaisi planeettaa enää enempää.

Siksi Peltonen hamuaa vaatteita, joita ei enää kukaan halua käyttää. Kirjomuksillaan hän herättää hylätyt vaatteet uudelleen eloon.