Radio Moreenin sähkeet 23.2.2018 klo 15

Tampereen yliopiston entiset opiskelijat syyttävät sekä silloista opettajaansa että professoriaan seksuaalisesta häirinnästä. Ryhmä teatterin ja draaman tutkimuksen opiskelijoita on kerännyt muistion vuosituhannen vaiheessa tapahtuneista kokemuksistaan. Sopimattomana on pidetty esimerkiksi opettajan järjestämiä raiskausharjoituksia. Opettaja toimi professori Panu Rajalan alaisuudessa, joka ei puuttunut häirintään pyynnöistä huolimatta. Rajala syyllistyi epäasialliseen käytökseen myös itse. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Suomen Kuvalehti.

***

Sadat opiskelijat palelevat Tampereen opiskelija-asuntosäätiön asunnoissa. Tämä selviää Moreenimedian kyselystä, joka keräsi yli viisisataa seitsemänkymmentä vastausta. Vastaajat kertoivat lämpötilan asunnossa olleen alimmillaan noin 17 astetta. Toasin toimitusjohtaja uskoo ongelmien vähentyneen viime vuosina.

***

Tampereen Kalevaan on suunnitteilla lisää asuntoja ja liiketilaa. Rakentamisen mahdollistaa asemakaavamuutos, joka hyväksyttiin viime tiistaina. Muutoksen johdosta Kalevaan suunnitellaan uutta koulua, päiväkotia ja asuntoja yli kahdelle sadalle ihmiselle. Seuraavaksi ehdotus menee vielä kaupunginhallituksen ja valtuuston käsittelyyn.

***

Jehovan todistajien vapauttaminen ase- ja siviilipalveluksesta syrjii totaalikieltäytyjiä, linjaa Helsingin hovioikeus. Linjaus liittyy ase- ja siviilipalveluksesta kieltäytyneen miehen kaksi vuotta sitten saamaan rangaistukseen, jonka hovioikeus kumosi äänin 4–3. Mies oli vedonnut omaan sodanvastaiseen vakaumukseensa ja Jehovan todistajien etuoikeutettuun asemaan totaalikieltäytyjinä.

***

Suomen tähän asti vanhimmat eläimen karvat on löydetty Kauhavalta Etelä-Pohjanmaalta. Löytö vahvistaa oletusta, että kotieläimet ja niiden pito ovat olleet tärkeässä roolissa nuorakeraamisen kulttuurin uskomusmaailmaa. Helsingin yliopiston mukaan 1930-luvulla kaivetusta hautarakenteesta löytyneiden vuohenkarvojen on todettu olevan yli 4000 vuotta vanhat. Tutkijoiden mukaan karvat ovat peräisin haudan pohjalle levitetystä vuohentaljasta.