Tampereen yliopisto ei lakkoile huomenna.

Työriita saatiin sovittua – yliopistojen lakko peruuntuu

Myös tavaraliikenteen kaavailemat tukilakot peruuntuivat. JHL:n neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch on ratkaisuun tyytyväinen.

Yliopistoalan työriita saatiin sovittua. Yliopistojen henkilöstöjärjestöt Juko, JHL ja Pardia sekä työnantajaa edustava Sivistystyönantaja hyväksyivät valtakunnansovittelija Janne Metsämäen sovintoehdotuksen uudeksi työehtosopimukseksi.

Sovun syntymisen myötä yliopistojen huominen lakko peruuntuu. Myös Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n tavaraliikenteeseen kaavailemat tukilakot peruuntuivat. JHL:n neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch mukaan sopimuksen syntymiseen pitää olla tyytyväinen, koska vain ensimmäinen vaihe lakkotoimista toteutui.

Hyväksytyn sovintoehdotuksen mukaan palkkoja korotetaan kahden vuoden sopimuskauden aikana yhteensä 3,45 prosenttia. Tämä vastaa palkankorotusten yleistä linjaa. Saavutettu sopu syntyi toisella kierroksella. Palkansaajapuoli hyväksyi ensimmäisen sovitteluehdotuksen, mutta työnantaja hylkäsi sen.

Yliopiston henkilöstöjärjestöt  jättivät lakkovaroituksen tiistaina 20.2., kun uuden työehtosopimuksen neuvottelut katkesivat tammikuun lopulla. Lakko olisi koskenut Aalto-yliopistoa, Hankenia, Tampereen yliopistoa, Tampereen teknillistä yliopistoa, Taideyliopistoa sekä Vaasa yliopistoa.