Radio Moreenin sähkeet 9.3.2018 klo 16

Kansalaisaloite aktiivimallista luovutettiin tänään 9.3. eduskunnalle. Kansalaisaloite keräsi yli 140 000 allekirjoitusta. Eduskunnan portailla oli lisäksi muutaman kymmenen ihmisen mielenosoitus aktiivimallia vastaan. Aktiivimalli-laki tuli voimaan tammikuussa. Lain mukaan työttömyysetuutta leikataan, jos työtön ei osoita riittävää aktiivisuutta työnhaussa.

Ammatillisten alojen opettajien työaika muuttuu, kun 10 000 opettajaa siirtyy vuosityöaikaan. Uudistuksen myötä kokoaikaisen opettajan työaika on 1500 tuntia vuodessa. Uudistus vaikuttaa esimerkiksi opettajien lomiin, jotka pätkiintyvät ja voivat olla koululaisten loma-aikojen ulkopuolella. Uudistus tulee kokonaisuudessaan voimaan syksyyn 2020 mennessä.

Tuore kirja “Pakolaisuus, tunteet ja media” käsittelee median luomaa kuvaa pakolaisuudesta. Uutisjournalismin sijaan kirjan tutkimus paneutuu hitaaseen ja fiktiiviseen mediaan. Teoksessa analysoidaan esimerkiksi elokuvien ja esineiden luomia myötätunnon tai vihan muotoja. Kirjan kirjoittajat ovat Tampereen, Helsingin, Jyväskylän ja Lapin yliopistojen tutkijoita.  Kirjan julkistamistilaisuus pidetään Helsingissä ensi keskiviikkona 14.3.

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ja Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un aikovat tavata. Tapaamisen tarkoituksena on saada aikaan sopu Korean niemimaan ydinaseista riisumisesta. Etelä-Korean mukaan Kim esitti tapaamiskutsun, jonka Trump hyväksyi. Johtajat tapaavat toukokuuhun 2018 mennessä. Tarkkaa paikkaa tai aikaa tapaamiselle ei ole ilmoitettu.

PyeongChangin paralympialaiset alkavat tänään 9.3. Kisat kestävät reilun viikon. Siellä kilpailee lähes 700 urheilijaa kuudessa eri lajissa, kuten ampumahiihdossa ja kelkkajääkiekossa. Suomen joukkueeseen kuuluu 13 urheilijaa. Suomen urheilijamäärä on sama kuin neljä vuotta sitten Sotshin kisoissa, jossa Suomi saavutti yhden hopean maastohiihdossa.