Emili Kumpuniemi hymyilee päin ilkeilijöiden naamaa.

Ilopilleri perusti yrityksen – asiakkaita sataa somen kautta: ”En laske tätä työksi”

Emili Kumpuniemi jakaa sosiaalisessa mediassa ruokareseptejä, treenivideoita ja ajatuksiaan elämästä. Samaa tekee moni muukin, mutta Kumpuniemen erottaa joukosta hänen poikkeuksellisen elämäniloinen asenteensa.

FAKTA

Emili Kumpuniemi

• Yrittäjä ja some-vaikuttaja.
  • Koulutettu urheiluhieroja, liikuntaneuvoja ja sertifioitu personal trainer.
  • Kotoisin Hyvinkäältä, asuu ja työskentelee Helsingissä.
  • Instagram: @emilikumpuniemi
  • Nettisivut: www.emilikumpuniemi.com

– Mä oon 22. Ajattelitko, että oon vanhempi?

Hyväntahtoista naurua.

Emili Kumpuniemi on kuullut saman moneen kertaan: Ai, olet vasta parikymppinen. Ihmisten on hankala uskoa, että nuorella naisella on oma yritys ja paljon kokemusta liikunta- ja hyvinvointialalta. Hän työskentelee personal trainerina, urheiluhierojana ja liikuntaneuvojana. Toiminimen Kumpuniemi perusti viime kesänä.

Yrityksen toiminta on lähtenyt hyvin liikkeelle. Instagram-mainonta ja tunnetut yhteistyökumppanit, kuten fitness-urheilija Eveliina Tistelgren ja muotibloggaaja Roosa Mononen, ovat tuoneet lisää asiakkaita.

– Välillä on hankalaa edes uskoa, miten hyvin se on lähtenyt. Hommat rullaa.

”En laske instagramia työksi”

Kumpuniemen avomies Joosua Visuri vaikuttaa aktiivisesti somessa, ja hän ehdotti Instagram-tilin luomista asiakkaiden hankkimiseksi. Vaikka Instagramin käyttö alkoi mainontatarkoituksessa, nykyään Kumpuniemi kokee postaamisen intohimoksi ja harrastukseksi.

– En laske sitä työksi. Sitä on kiva tehdä.

Kumpuniemi käyttää paljon aikaa Instagram-postauksiensa suunnitteluun ja valmisteluun.

– On tosi huono tilanne, jos ei ole mitään julkaistavaa, joten kerään video- ja kuvapankkia. Pidän resepti- ja kuvauspäiviä ja editoin materiaalia pitkin viikkoa.

Hieronnan ja personal trainerin työn hän haluaa erottaa selkeästi vapaa-ajastaan. Some sen sijaan seuraa aina mukana, kotisohvalle asti. Nainen hiljenee hetkeksi ja purskahtaa sitten nauruun.

– Ääneen sanottuna se kuulostaa aika pahalta.

”Ei mun elämä voi olla niin ihanaa”

Omien sanojensa mukaan hän on positiivisesti ajatteleva, iloinen ja helposti lähestyttävä. Valitusta ja pessimistisyyttä ei julkaisuista juuri löydy.

– Mulle sanotaan, että ei mun elämä voi olla niin ihanaa kuin miltä se näyttää. Kaikki, mitä julkaisen somessa, on ihan totta, mutta en näytä kaikkea huonoa fiilistä, koska en halua levittää negatiivista ilmapiiriä.

Nälkäisenä ja väsyneenä epämiellyttävät tunteet tulevat helpommin pintaan. Tai jos avomies tökkii ohimennen kyljistä.

– Mä oon sanonutkin Jopelle, että jos vielä kerran teet sen, niin mä suutun ihan kunnolla.

Huonolla tuulella Kumpuniemi on hiljainen.

– Joku kerran sanoi, että jos musta ei kuulu somessa, niin tietää, että on ollut huono päivä.

Siitä huolimatta hän haluaa käydä mieltä vaivaavat asiat huolellisesti läpi ja keskustelee mielummin kuin raivoaa. Huonosti käyttäytyville ihmisille Kumpuniemi yrittää olla kiltti, jotta negatiivisuus ei tarttuisi. Aina se ei onnistu.

– Mulla on pitkä pinna, mutta varsinkin jos joku vaikka puhuu rumasti, tulee tunne, ettei halua nähdä sitä tyyppiä enää.  Jos voisin, muuttaisin ihmisten asennetta positiivisempaan suuntaan. Sen kautta oltaisiin myös ystävällisempiä ja avoimempia.

”Uskaltakaa tehdä asioita, joista unelmoitte”

Tärkeintä Kumpuniemen elämässä ovat perhe ja ystävät. Tärkeäksi hän kokee myös sen, että tekee itselleen mieluisia asioita.

– Ihmisten pitäisi päästä pois epäonnistumisen kuplasta. On fakta, että epäonnistumisiakin tulee. Niitä ei pidä pelätä, vaan ajatella että niistä opitaan ja sitten mennään eteenpäin. Uskaltakaa tehdä niitä asioita, joista unelmoitte.

Omasta unelmastaan Kumpuniemi kertoo varovaisesti: haaveissa on hyvinvointikahvila, jonka yhteydessä voisi olla esimerkiksi joogastudio ja hierontapalveluita.

– Tää on tosi pitkän ajan haave, semmoinen multiunelma. Siihen mä tähtään.