Muusikot Suvi Karjula ja Ari "Selkä" Pulkkinen nauttivat Pispalassa asumisesta ja musiikin tekemisestä. Luovassa ympäristössä inspiraatiota riittää.

Pispala innoittaa lauluntekijöitä

Värikkäiden puutalojen hallitseman kaupunginosan musiikkielämään kuuluvat klubit, jamit ja muusikoiden poikkeuksellinen yhteishenki.

Pispalanharjun mäkisissä maisemissa viihtyy muusikko jos toinenkin. Konkarit ja musiikin uudet tekijät elävät lähekkäin ja luovat Pispalaan yhteisöllisen ilmapiirin. Kolmisen vuotta alueen asukkaana viihtynyt laulaja-lauluntekijä Suvi Karjula kokee, että Pispalassa hän saa olla vapaasti juuri sellainen muusikko kuin on.

– Täällä musiikin tekeminen ymmärretään oikeaksi työksi, eikä mitään musiikin tyyliä vieroksuta. En tiedä, johtuiko se elämässäni tapahtuneista asioista vai asuinpaikan vaihtumisesta, mutta Pispalassa jokin korkki lähti laulujeni tieltä.

Lauluntekijä ja Pispalan musiikkiyhdistyksen puheenjohtaja Ari ”Selkä” Pulkkinen muutti harjulle Hämeenlinnasta jo 28 vuotta sitten, joten hän tuntee pispalalaisen musiikkielämän paremmin kuin hyvin.

– Underground-musiikki on täällä kenties kaikkein voimakkainta, koska meillä on tuo Vastavirta-klubi. Lisäksi klubi-illoissa ja jameissa ääneen pääsevät usein nuoret bändit, joiden olisi muuten vaikeaa löytää keikkamahdollisuuksia.

Tampereen yliopiston toimittajaopiskelijoiden podcast-sarja Tampereen kulmilla ja kortteleissa vierailee tamperelaisissa kaupunginosissa.