Radio Moreenin sähkeet 19.9. kello 15

Tampereen yliopiston tutkija Sami Borgin johtama Vaalikoneet 2020 -tutkimus on saanut Helsingin Sanomain Säätiöltä lähes 140 000 euron apurahan. Borgin tutkimus luo kuvauksen vaalikoneista ja niiden hyödyntämisestä eri vaaleissa. Tutkimuksen toteuttaa Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulu sekä journalismin, viestinnän ja median tutkimusyksikkö Comet. Apurahaa sai myös Cometin tutkija Laura Ahva. Hänen populistista vastamediaa koskeva tutkimushankkeensa sai 46 000 euroa.

Ylen Mot-ohjelma kertoo, että rakennusliikkeet ovat ohjailleet taustalla Tampereen rakennushankkeita. Esimerkiksi Tammelan stadionhanke sai alkunsa Lemminkäisen Janne Salosesta. Ohjelma kertoo myös demarivaltuutettu Atanas Aleksovskin roolista Muotialantien myynnissä. Hän toimi kaksoisroolissa päättäjänä sekä Kotilinnansäätiön toiminnanjohtajana. Säätiö vuokrasi tontin kaupungilta, vaikka sopimus tontin gryndaamisesta oli jo tehty. Aleksovski kiistää sopimuksen olemassaolon, mutta Motin mukaan asiakirjat todistavat hänen valehdelleen.

Tampereen yliopiston toimittajakoulutuksen monimediajulkaisu Moreenimedia aloittaa toimintansa verkossa tällä viikolla. Moreenimediasta löytyy jatkossa kaikki toimittajakoulutuksen tuotettu sisältö. Jatkossa kaikki mediat löytyvät yhdeltä alustalta osoitteesta moreenimedia.uta.fi. Moreenimediaa julkaisee Tampereen yliopiston viestintätieteiden tiedekunta COMS.

Pääministeri Juha Sipilä kertoo, että Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö. Yksikön perustamisesta vastaavat Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto sekä Hanken. Sipilän mukaan yksikkö mahdollistaa suomalaisten taloustieteilijöiden nousun myös tulevaisuudessa maailman eturiviin. Pääministeri toteaa lisäksi, että yksikkö tekee yhteistyötä myös pääkaupunkiseudun ulkopuolisten tekijöiden kanssa.

Joukko peruskoululaisia saattaa valita pian ruotsin sijaan toisen kielen. Hallituksen esittämään kielikokeiluun osallistuu enintään 2 200 peruskoululaista. Heille tarjotaan mahdollisuutta vapautua ruotsin opiskelusta myös lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa. Kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho kertoo tiedotteessaan kokeilun alkavan vielä tämän hallituskauden aikana. Hallitus antoi esityksen kielikokeilusta tänään.