Katariina Talevan kommentti: Politiikan toimittaminen vaatii munaa

Suurin osa viestinnän opiskelijoista on naisia ja esimerkiksi viime syksynä Hesari huomasi, että kaikki Helsingin yliopiston uudet viestinnän opiskelijat olivat naisia. Kun katson ympärilleni Tampereen yliopistossa, tilanne on myös täällä pitkälti samanlainen. Politiikan toimituksissa sukupuolijakauma on edelleen päinvastainen.

Jari Väliverrosen tutkimuksen mukaan politiikan toimittajat ovat hyvin usein korkeakoulutettuja, vanhempaa sukupolvea edustavia miehiä. Ylen politiikantoimittaja Maria Stenroos vahvistaa, että politiikka on perinteisesti miesten hommaa ja yleensä sitä kirjoittavat miehet miehille.

Poliittinen valta mielletään miesten temmellyskentäksi ja tilastojen mukaan sitä se onkin. Vuosien 2007, 2011 ja 2015 eduskuntavaaleissa valituista kansanedustajista 60 prosenttia oli miehiä, ja nykyisen hallituksen ministereistä lähes kaksikolmasosaa on miehiä. Naispuolisten toimittajien voi olla täten vaikea päästä hyvä veli -verkostoon sisään.

Politiikan sekä journalismin tulevaisuus on murroksessa, ja tuuletusta tarvitaan molemmissa. Olisi hyvä, että uudet poliittiset liikkeet toisivat enemmän naisia eduskuntaan sekä tasa-arvopolitiikkaa esille Suomeen.  Toivottavasti yhä useampi naispuolinen toimittaja haluaa muuttaa journalismia tarttumalla rohkeasti myös vaikeaksi koettuihin asioihin.