Radio Moreenin sähkeet 20.9. kello 16

Yleisradion uudeksi päätoimittajaksi ja uutistoiminnan johtajaksi on nimitetty Jouko Jokinen. Jokinen on toiminut tähän asti Aamulehden vastaavana päätoimittajana. Yleisradion edellinen päätoimittaja Atte Jääskeläinen irtisanoutui toukokuussa Terrafame-uutisointia koskeneen kohun jälkeen. Jokinen aloittaa työn Yleisradiolla joulukuun alkuun mennessä.

Suomen suurin rekrytointi- ja koulutustapahtuma Rekrytori on parhaillaan käynnissä Tullintorilla. Suurtapahtuma esittelee päivän aikana tuhansia työpaikkoja. Cv-videobaari ja pikarekrykierrokset auttavat työnhakijoita ja työnantajia löytämään toisensa. Valtakunnallisissa rekrytori-tapahtumissa on vuosittain tarjolla yli 10 000 työpaikkaa. Radio Moreeni vieraili Rekrytorilla. Lisää aiheesta ajankohtaismakasiini Verstaalla klo 16 uutisten jälkeen.

Hiedanrannassa tutkitaan nollakuidun hyödynnettävyyttä mullanvalmistuksessa, viherrakentamisessa ja kasvualustana. Tutkimus kestää ainakin talven yli. Mullanvalmistuksen yhteydessä saattaa esiintyä paikallista hajua. Lähialueen asukkaat voivat antaa palautetta hajusta hajupäiväkirja -lomakkeen kautta, joka löytyy Tampereen kaupungin sivuilta.

Helsingin yliopistossa on löydetty uusia työkaluja mitokondriosairauksien diagnosointiin. Väitöstutkimuksessa löytyi keino parantaa mitokondriaalisten lihassairauksien diagnostiikkaa ja tunnistettiin vakavaa aivosairautta aiheuttava geenivirhe. Mitokondriosairaudet ovat periytyviä tauteja, jotka aiheutuvat geeneissä tapahtuneista mutaatioista.

Meksikon maanjäristyksen varmistunut uhriluku on noussut yli kahteen sataan. Yhdysvaltain geologian tutkimuskeskus USGS arvioi, että maanjäristys on todennäköisesti voinut tappaa jopa tuhat ihmistä. Suomen Meksikon-suurlähettiläs Roy Eriksson kertoo, että matkustusilmoituksen maahan on tehnyt neljä sataa kaksikymmentä yksi suomalaista, mutta maanjäristyksessä ei tiettävästi ole ollut suomalaisia uhreja.