Radio Moreenin sähkeet 20.9. kello 17

Tietotekniikkaosaajien Mindtrek-tapahtuma on järjestetty tänään Tamperetalossa. Vuosittain noin tuhat henkeä vetävä tapahtuma tarjoaa vierailijalle erilaisia luentoja, näytteillepanijoiden tekniikkaa ja alan ihmisille mahdollisuuden verkostoitua. Tämän vuoden tapahtumassa käsiteltiin laajasti erilaisia teknologia-alan trendejä, kuten virtuaalista todellisuutta. Tapahtuma järjestettiin jo kahdennenkymmenennen kerran.

***

Kansainvälinen sote-integraatioseminaari järjestetään huomenna hotelli Rosendahlissa. Seminaarissa keskustellaan sote-integraatiosta kansainvälisen IFIC-säätiön asiantuntijoiden kanssa. IFIC-säätiön päämääränä on parantaa terveydenhuollon asiakkaiden hoitokokemuksia ja tehostaa terveydenhuoltojärjestelmien toimintaa. Seminaari järjestetään yhteistyössä Tampereen ja Itä-Suomen yliopistojen kanssa.

***

Helsingin yliopistossa on löydetty uusia työkaluja mitokondriosairauksien diagnosointiin. Väitöstutkimuksessa löytyi keino parantaa mitokondriaalisten lihassairauksien diagnostiikkaa ja tunnistettiin vakavaa aivosairautta aiheuttava geenivirhe. Mitokondriosairaudet ovat periytyviä tauteja, jotka aiheutuvat geeneissä tapahtuneista mutaatioista.

***

Tampereen keskustan vanhaan lehtilukusaliin on löytynyt vuokralainen. Helsinkiläinen musiikkiklubi G Livelab laajentaa toimintaansa Tampereelle. Lehtilukusalin tilat jäivät viime syksynä tyhjilleen, kun lehtilukusali muutti pääkirjasto Metson yläkertaan. Tampereen kaupunki haki tiloihin uutta toimintaa avoimen tarjouskilpailun kautta. Uudella monigenreklubilla aiotaan järjestää ikärajattomia tapahtumia, konsertteja ja päivä- sekä iltapäiväklubeja.

***

Meksikon maanjäristyksen varmistunut uhriluku on noussut yli kahteen sataan. Yhdysvaltain geologian tutkimuskeskus USGS arvioi, että maanjäristys on todennäköisesti voinut tappaa jopa tuhat ihmistä. Suomen Meksikon-suurlähettiläs Roy Eriksson kertoo, että matkustusilmoituksen maahan on tehnyt neljä sataa kaksikymmentä yksi suomalaista, mutta maanjäristyksessä ei tiettävästi ole ollut suomalaisia uhreja.