Radio Moreenin sähkeet 21.9. kello 15

Tampereen katuvaloissa käytetään paljon energiaa tuhlaavia elohopealamppuja. Kaupungin katuvaloista viidennes toimii elohopealampuilla, joiden myynti kiellettiin vuonna 2015 Euroopan Unionin energiatehokkuusdirektiivillä. Uuden sukupolven led-valot kuluttavat energiaa viisi kertaa vähemmän kuin elohopealamput. Asiantuntijayritys Motivan Päivi Suur-Uski toteaa, että Tampereen kokoisessa kaupungissa katuvalojen energiatehokkuudella pystyttäisiin säästämään satojatuhansia euroja. Esimerkiksi Turku ei hankkinut isoja elohopealamppuvarastoja, vaan aloitti rivakasti katuvalojen uusimisen vaihtamalla lamput energiatehokkaampiin malleihin. Uudet lamput tuovat Turulle vuosittain arviolta 300 000 euron säästöt.

Avoliittojen määrä on sateenkaariparien myötä kasvanut. Tämä ei ole näkynyt Kelan tekemien asumistukien selvityspyyntöjen määrässä. Kelan tulisi tehdä selvityspyyntö, mikäli asumistukihakemuksesta jää olettama, että kyseessä saattaa olla avoliitto. Teoriassa on mahdollista, että yhdessä asuva sateenkaaripari ei ilmoittaisi avoliitostaan Kelalle. Heitä täten käsiteltäisi yhtenä ruokakuntana. Kela luottaa, että näin ei toimita.

Museokeskus Vapriikissa vietetään huomenna perjantaina syksyn ensimmäistä senioripäivää. Eläkeläiset pääsevät tutustumaan museokeskuksen näyttelyihin 5 euron hintaan. Päivän aikana järjestetään kaksi opastettua kierrosta Kiinan keisareiden palatsielämää esittelevään Kielletty kaupunki -näyttelyyn. Opastuksiin ovat tervetulleita kaikki museovieraat.

Yhä harvempi keskeyttää varusmiespalveluksen, kertoo Aamulehti. Heinäkuussa aloittaneista varusmiehistä palveluksensa on keskeyttänyt kymmenen prosenttia. Pääesikunnan koulutusosaston mukaan keskeyttäneiden määrä on ollut lievässä laskussa vuodesta 2009 alkaen. Yksi syy poistuman vähenemiseen on ollut Aamulehden mukaan läheisten päivä, joka järjestetään viikon sisällä palveluksen aloittamisesta. Päivän aikana omaiset pääsevät tapaamaan alokasta varuskuntaan.

Suomi sallii hyönteisten myynnin elintarvikkeina. Myynnin mahdollistaa maa- ja metsätalousministeriön uusi tulkinta Euroopan Unionin uuselintarvikeasetuksesta. Myös osa muista EU:n jäsenmaista on tulkinnut asetusta siten, että kokonaisten hyönteisten tuotanto ja myynti on ollut mahdollista. Elintarviketurvallisuusvirasto Evira laatii parhaillaan ohjeistusta hyönteisten tuottajille.