Radio Moreenin sähkeet 21.9. kello 16

Niihaman liityntäpysäköinti aukeaa yleisölle huomenna perjantaina. Kyseessä on Tampereen ensimmäinen virallinen liityntäpysäköinti. Niihaman liityntäpysäköinnistä pääsee avajaispäivänä linja-auton kyytiin ilmaiseksi. Liityntäparkkien ajatuksena on kannustaa julkisen liikenteen käyttöön. Viereisen bussipysäkin kautta saa yhteyden Tampereen seudun julkisen liikenteen verkkoon. Uusi pysäköintialue sijaitsee Lahdentien ja Niihamankadun risteyksessä. Ilmaisella pysäköintialueella on tilaa 70 autolle.

Eurooppalainen liikkujan viikko huipentuu perjantaina auton vapaapäivään. Siihen liittyen Tampereen seudun joukkoliikenne, Liikkuva Tampere ja Tampereen ammattikorkeakoulu järjestävät Kyykyllä kyytiin –kampanjan. Tempauksessa rohkaistaan ihmisiä paitsi julkisen liikenteen käyttöön myös liikuntaan. Keskustorilla jaetaan kello 14.30 asti ilmaisia bussilippuja liikuntasuorituksia vastaan. Kertalipun saa tekemällä 20 kyykkyä tai seisomaannousua penkiltä.

Museokeskus Vapriikissa vietetään huomenna perjantaina syksyn ensimmäistä senioripäivää. Eläkeläiset pääsevät tutustumaan museokeskuksen näyttelyihin 5 euron hintaan. Päivän aikana järjestetään kaksi opastettua kierrosta Kiinan keisareiden palatsielämää esittelevään Kielletty kaupunki -näyttelyyn. Opastuksiin ovat tervetulleita kaikki museovieraat.

Ruotsin turvallisuuspoliisi Säpo tutkii terroriuhkaa Tukholman keskustassa, uutisoi Aftonbladet. Säpon viestintäpäällikkö Nina Odermalm Schein mukaan sosiaalisessa mediassa on liikkunut viestejä, jotka voi tulkita uhaksi. Poliisi sai vihjeen asiasta yksityishenkilöltä. Poliisikomentaja Dan Eliasson kertoo, että Säpo sai tiedon uhasta viime yönä. Poliisi ei tarkenna, millaisesta uhasta on kyse.

Yhä harvempi keskeyttää varusmiespalveluksen, kertoo Aamulehti. Heinäkuussa aloittaneista varusmiehistä palveluksensa on keskeyttänyt kymmenen prosenttia. Pääesikunnan koulutusosaston mukaan keskeyttäneiden määrä on ollut lievässä laskussa vuodesta 2009 alkaen. Yksi syy poistuman vähenemiseen on ollut Aamulehden mukaan läheisten päivä, joka järjestetään viikon sisällä palveluksen aloittamisesta. Päivän aikana omaiset pääsevät tapaamaan alokasta varuskuntaan.