Radio Moreenin sähkeet 27.9. klo 17

Tampereen yliopisto perustaa uuden sydän- ja verisuonitautien tutkimuskeskuksen. Keskuksen tavoitteena on muun muassa luoda isompia tutkijakokoonpanoja sekä näyttäytyä entistä houkuttelevampana kumppanina tutkimuksen rahoittajille. Yliopiston lisäksi tutkimuskeskukseen kuuluu tutkijoita Tampereen teknillisestä yliopistosta, ammattikorkeakoulusta sekä Tampereen yliopistollisesta sairaalasta. Tutkimuskeskuksen yksi painopistealue on korkean riskin sepelvatimopotilaan tunnistamisen.

Kauppakeskus Ratinan avajaispäivä on varmistunut. Uusi kauppakeskus avaa ovensa 19. huhtikuuta. Kauppakeskukseen tulee yli 150 liikettä. Mukana on sekä tuttuja että Tampereella ennen näkemättömiä toimijoita. Kauppakeskuksen rakentaminen käynnistyi huhtikuussa kaksituhattaviisitoista. Rakennustyöt ovat pysyneet aikataulussa. Valmistuessaan Kauppakeskus Ratina on Tampereen suurin.

Poliisin aseenkäyttö oli perusteltua syyskuun puolivälissä Sastamalassa tapahtuneessa takaa-ajossa.  Syyttäjän tekemän esiselvityksen perusteella poliisia ei ole syytä epäillä rikoksesta. Rattijuopumusepäilystä alkaneen takaa-ajon aikana pakoautosta ammuttiin poliisin mukaan useita kertoja poliisipartioita kohti. Kiinniottotilanteessa poliisi ampui pakoautossa ollutta miestä, jonka epäillään ampuneen kohti poliiseja. Mies haavoittui, mutta ei saanut hengenvaarallisia vammoja.

Jussi Tuulensuu siirtyy Aamulehden virkaa tekeväksi vastaavaksi päätoimittajaksi. Tuulensuun pesti alkaa 9. lokakuuta. Tuulensuu on tällä hetkellä Aamulehden päätoimittaja. Vastaavan päätoimittajan tehtävä vapautuu, kun Jouko Jokinen siirtyy Yleisradion uutis- ja ajankohtaistoiminnan vastaavaksi päätoimittajaksi. Uuden vastaavan päätoimittajan rekrytointiprosessi on parhaillaan käynnissä.

Suomi säilytti sijoituksensa maailman kilpailukykyisimpien valtioiden joukossa. Suomen sijoitus on kymmenes. Pohjoismaista Suomen edellä on vain seitsemänneksi listattu Ruotsi. Listan kärjessä jatkaa kuudetta vuotta peräkkäin Sveitsi. Yhdysvallat nousi tuoreimmassa listauksessa toiseksi. Listauksen tehneen World Economic Forumin vertailussa on mukana 137 maata.