Armas-festivaalin avajaisia vietettiin Helsingin Kaapelitehtaalla sunnuntaina 1. lokakuuta.

Ikäihmisten Armas-festivaali järjestetään ensimmäistä kertaa

Tapahtumakokonaisuus järjestetään vanhusten viikon yhteydessä 1.-15. lokakuuta.

Valtakunnallinen Armas-festivaali järjestetään ensimmäistä kertaa tänä vuonna. Kaksiviikkoisen tapahtuman tarkoituksena on kiinnittää huomiota ikääntymisen teemoihin ja nostaa esiin ikääntyneitä taiteilijoita.

Festivaalin toteuttamisessa on mukana 16 kuntaa ja useita taidealan toimijoita sekä vanhusalan järjestöjä. Tapahtumia löytyy niin kuvataiteen, musiikin, tanssin kuin teatterin saralta.

Festivaali on myös osa Helsingin yliopiston ja Turun ammattikorkeakoulun tutkimustyötä.

Armas-festivaali on osa Suomen itsenäisyyden juhlavuoden virallista ohjelmaa. Sen esikuvana ovat olleet creative ageing -tapahtumat, joita on järjestetty muun muassa Iso-Britanniassa ja Irlannissa jo useiden vuosien ajan.

Festivaalin toivotaan laajentuvan jokavuotiseksi tapahtumaksi. Tapahtuman suojelija on presidentin puoliso, rouva Jenni Haukio.