Oluttuoppi yhdistää opiskelijoita ja toimii usein verkostoitumisen apurina. Kuva: Arttu Timonen

Raitis opiskelija on kummajainen kosteissa opiskelijapiireissä – ”Alkoholittomuus kyseenalaistetaan”

Runsaalla alkoholinkäytöllä on opiskelijakulttuurissa pitkät perinteet. Raittiiden korkeakouluopiskelijoiden määrä on kuitenkin tuplaantunut kymmenessä vuodessa.

Juhliminen on kiinteä osa opiskelijaelämää. Tampereen yliopistossa kauppatiedettä opiskelevat Hannakaisa Keskinen ja Janrik Häkkinen eivät käytä alkoholia. Heidän alkoholittomuutensa on kummastelun aihe erityisesti alkoholia käyttäville opiskelijoille. Liiallinen juominen on myös tilastollisesti tavallisempaa kuin juomattomuus. Raittiit opiskelijat kaipaavat muutosta ihmettelyn ilmapiiriin.

– Juominen on opiskelijapiireissä normi ja alkoholittomuus kyseenalaistetaan,  Janrik Häkkinen kertoo kokemuksistaan.

Häkkisen mukaan juomista ei sen sijaan kommentoida.