Radio Moreenin sähkeet 10.10. kello 16

Tampereen yliopiston Kehitysyhteistyö- ja ympäristöpäivillä käsitellään tänä vuonna jatkuvasti muuttuvaa maailmaa. Tapahtumassa pohditaan, miten voidaan parhaiten vastata tulevaisuuden haasteisiin. Ylioppilaskunta TAMYn järjestämä tapahtuma alkaa tänään. Ohjelma jatkuu torstaihin asti. Kehitysyhteistyö- ja ympäristöpäivät käynnistyvät Paperittomuus Tampereella -keskustelutilaisuudella Linna-rakennuksessa klo 17.

Nokia aloittaa yt-neuvottelut, joiden seurauksena noin 90 henkilöä uhkaa irtisanominen Tampereella. Yt-neuvottelut koskevat Nokia Technologies -liiketoimintaryhmää. Irtisanomiset koskevat yhteensä enintään 310 työntekijää pääosin Suomessa, Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa. Nokia Technologiesilla työskentelee maailmanlaajuisesti reilu tuhat ihmistä.

Alma Media aloittaa yt-neuvottelut maakunta- ja paikallislehdissään. Lehtiä julkaisevan Alma Regionsin mukaan neuvottelut koskevat kaikkia henkilöstöryhmiä paitsi henkilöstöä Alma Lapissa ja Lännen Mediassa. Neuvotteluihin kuuluvia maakuntalehtiä ovat muun muassa Aamulehti ja Satakunnan Kansa. Alma Regions -yksikön johtaja Kari Juutilainen kertoo, että vähennystarpeen maantieteellistä jakautumista ei pystytä vielä arvioimaan. Yhtiö kertoo, että vähennystarve on enintään 35 ihmistä.

Tampereen Peltolammilla vietetään tänään Me-talon avajaisia. Me-talo on kaikille avoin kohtaamispaikka, joka tarjoaa monipuolista ja maksutonta toimintaa kaikenikäisille. Me-talon toiminnan tavoitteena on lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin edistäminen. Me-talon toiminnan mahdollistaa Me-säätiö ja toteutuksesta vastaa Tampereen kaupunki. Avajaisia vietetään kello 16:30 alkaen Peltolammin koululla.

Tampere aikoo laajentaa terveyspalvelujen valinnanvapauskokeilua hammashoitoon. Kokeilun piirissä olevat tamperelaiset voivat valita yksityisen hammashoitolan aikaisintaan joulukuun alussa. Valinnanvapauskokeilussa on mukana 22 700 tamperelaista, jotka ovat voineet vaihtaa julkisen terveysaseman yksityiseen. Perusterveydenhuollon lisäksi kokeilussa ovat mukana muun muassa fysioterapeutin ja sosiaaliohjauksen palvelut. Tällä hetkellä suun terveydenhuolto, neuvolapalvelut ja erikoissairaanhoito eivät kuulu kokeilun pariin.