Yhteisötyöpajassa piirrettiin tervehdyksiä uuden Me-talon kunniaksi

Modernissa kylätalossa voi kohdata vailla kynnystä – ”Vastaanotto ollut älyttömän hyvä”

Me-talon avajaisia vietettiin tiistaina Peltolammin koululla. Viihtyisää yhteistä toimintaa tarjoavan talon toiminta perustuu asukkaiden toiveille.

Peltolammin koululla käy vilske ja vilinä. Lasten iloiset kiljahdukset täyttävät ilman heidän juostessa pitkin koulun käytäviä ilmapallot käsissään. Vanhemmat seuraavat lasten innostusta vierestä hyväntuulisina. Koululla vietetään parhaillaan ensimmäisen tamperelaisen Me-talon avajaisjuhlaa, ja koulu on täyttynyt lapsiperheistä.

FAKTA

Peltolammin Me-talo

• Me-talon toiminta alkaa syysloman jälkeen Peltolammin koululla, osoitteessa Säästäjänkatu 16.
  • Aukioloajat ovat maanantaisin klo 9–15, tiistaisin klo 13–19 ja torstaisin klo 13–19.
  • Tampereen Me-talo -hanke on alkusysäys Peltolammin hyvinvointikeskuksen ja alueen uuden verkostomaisen toimintamallin toteutukselle.

Me-talo aloittaa toimintansa koulun tiloissa syysloman jälkeen. Talo tarjoaa kaikille alueen asukkaille avoimen ilmaisen tilan ja yhteistä tekemistä. Tavoitteena on edistää ihmisten hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä yhdessä alueen asukkaiden kanssa. Toiminnan mahdollistaa Me-säätiö, ja toteutuksesta vastaa Tampereen kaupunki.

Tampereelle avattava Me-talo on Suomen kuudes. Taloja on auennut jo muun muassa Helsinkiin, Turkuun ja Lappeenrantaan, ja lisää taloja on suunnitteilla ympäri Suomea kiihtyvällä vauhdilla. Me-talo ei välttämättä ole erillinen rakennus, vaan voi sijaita vaikka kauppakeskuksen yhteydessä. Peltolammille tulee ensimmäinen koulun tiloihin sijoitettava Me-talo.

– Jokainen Me-talo on erilainen, sillä kaikki toiminta lähtee alueen asukkaiden tarpeista. Se on kuitenkin aina kynnyksetön, kaikille avoin nykyaikainen kylätalo, jota kehitetään yhdessä asukkaiden kanssa. Haluamme, että siitä muodostuu alueen sydän, kertoo hankkeen projektipäällikkö Jarkko Koskinen.

Lapset innostuivat poppareiden heittelystä Super-Samin johdolla.

Alueen asukkaat kehittävät talon toimintaa

Avajaisiin sisältyi monipuolista ohjelmaa, joka vetosi niin lapsiin kuin aikuisiinkin. Sorin sirkus oli paikalla tutustuttamassa lapsia jonglöörauksen saloihin, ja lapsia liikutti myös punaiseen viittaan sonnustautunut Super-Sam. Peltolammin kirjastossa järjestettiin aikuisempaan makuun sopivaa ohjelmaa, kun kirjastossa vieraili tamperelaiskirjailija Arto Lappi.

Suomen Me-talojen toimintaa pohjautuu kolmeen pääteemaan: nuorison työllistymismahdollisuuksien parantamiseen, harrastusmahdollisuuksien lisäämiseen ja lapsiperheiden tukemiseen. Peltolammin Me-talolle sopivia toimintamalleja kartoitettiin keväällä työpajoissa, joihin olivat tervetulleita kaikki alueen asukkaat ja toiminnasta kiinnostuneet tahot.

– Työpajoissa kävi ilmi, että lapsiperheille kaivataan tekemistä, jonka avulla perheet voisivat tutustua toisiinsa. Peltolammin ja Multisillan alueella asuu myös paljon vanhempaa väkeä ja haluamme tarjota toimintaa heillekin, huomauttaa Koskinen.

Me-talo ei tuota ohjelmanumeroita yksin, vaan tiloja tarjotaan maksutta alueen järjestöille ja yrityksille. Tavoitteena on koota yhteen monenlaista tekemistä.
– Urheiluseurat voivat tulla tiloihimme pitämään urheilukerhoja ja yksityinen henkilö vaikkapa lukupiiriä, kertoo Me-talon työllisyyskoordinaattori Riikka-Mari Hietamies.

Talot on otettu vastaan ympäri maata iloisin mielin.
– Tuntuu, että toiminta tulee todellakin tarpeeseen, sillä vastaanotto on ollut ihan älyttömän hyvä, Koskinen hymyilee.

Jo avajaisissa välittyi uuden yhteisen tilan saama iloinen vastaanotto, kun illan pääesiintyjä Benjamin nousi koulun juhlasalin lavalle. Lapset ja nuoret kerääntyivät jo hyvissä ajoin lavan eteen odottamaan nuorta laulajaa. Ilman täytti korviahuumaava hurraus, ja nuoret pitivät kamerakännykät käsissään huolen, ettei yksikään hetki jäänyt ikuistamatta.

Benjamin esiintyi avajaisten päätteeksi koulun lavalla