Radio Moreenin sähkeet 15.11. klo 16

Kolmen vuoden kuluttua yliopistojen opiskelijoita aiotaan valita ylioppilastodistusten perusteella. Eri lukioaineille suunnitellaan rankingia, jossa pitkällä matematiikalla saisi parhaat pisteet. Opiskelijavalintojen uudistamista pohtinut työryhmä esitteli pisteytystyökalun seminaarissa viime viikolla. Pisteytystyökalu vertaa ylioppilaskokeissa saatuja arvosanoja toisiinsa. Pisteytys on toistaiseksi ehdotus. Päätös tehdään ensi kevään aikana.

Syöpäsäätiö on myöntänyt Tampereen yliopistolle apurahaa eturauhassyöpätutkimukseen. Yliopiston professori Anssi Auvisen tutkimusryhmä on vastaanottanut 450 000 euron apurahan. Auvinen aloittaa ensi vuonna pitkäkestoisen seulontatutkimuksen, jonka tavoitteena on estää eturauhassyövän aiheuttamia kuolemia. Apurahoja jaettiin myös neljälle muulle Tampereen yliopistolla eturauhassyöpää tutkivalle ryhmälle.

Poliisi tutkii eläinoikeusliikkeen uutissivuston julkaiseman viestin yhteyttä Nekalan kuorma-autojen tuhopolttoon. Valion jakelukeskuksessa sytytettiin tahallisesti palamaan neljä kuorma-autoa toissa yönä. Radikaalisivusto Bite Back julkaisi sivuillaan tekstin, jossa aktivistit ottavat vastuun kuorma-autojen poltosta. Poliisi epäilee kahta miestä, mutta ei ole vielä tavoittanut epäiltyjä. Asiasta uutisoi Aamulehti.

Va­le­po­lii­si­hui­jauk­sis­ta on tehty jo yli 800 ilmoitusta, kertoo Keskisuomalainen. Suomessa on tehty tänä vuonna yli 800 rikosilmoitusta poliisina esiintyvien tekemistä huijauksista ja niiden yrityksistä. Poliisihallituksen poliisitarkastaja Jyrki Ahon mukaan ilmoituksien määrässä on ollut kesän jälkeen kovaa nousua. Keskisuomalainen kertoi eilen kahdesta valepoliisihuijauksesta, jossa uhrien tileiltä nostettiin yhteensä 100 000 euroa.

Tampereen pääkirjasto Metsossa alkaa tänään illalla Metso Talk -keskustelusarja. Metso Talk on kolmiosainen ajankohtaisohjelma vaihtelevilla aiheilla ja vierailla. Tänään kello kuudesta lähtien keskustellaan ulkonäköpaineista taitelevan tutkijan Saara Särmän ja Ylen Vaakakapinan Saara Sarvaksen kanssa. Metso Talk on Tampereen kaupunginkirjaston ja Tampereen yliopiston toimittajakoulutuksen yhteisesti toteutettu projekti. Illan keskustelua voi myös kuunnella suorana Radio Moreenista.