Kuva: Flickr/ Eriko E Castro

Yliopistoihin haetaan pian ranking-menetelmällä – pitkästä matematiikasta parhaat pisteet

Ylioppilastodistuksia pyritään jatkossa hyödyntämään opiskelijavalinnassa. Käyttöön voidaan ottaa pisteytysmenetelmä.

Opiskelijavalintojen uudistamista pohtinut työryhmä esitteli pisteytystyökalun viime viikolla. Pisteytystyökalu vertailee ylioppilaskokeissa saatuja arvosanoja toisiinsa. Pitkällä matematiikalla ja äidinkielellä saa parhaat pisteet.

Tampereen avoimen yliopiston opintokoordinaattori Aatu Lehtovaaraan mukaan vielä on aikaista sanoa, miten uudistus tulee käytännössä vaikuttamaan. Lehtovaara pohtii, onko pitkän matematiikan osaaminen välttämätöntä kaikilla aloilla.

– Usein pitkässä matematiikassa menestyminen korreloi muun opintomenestyksen kanssa . Mutta onko matematiikan painoarvon oltava niin suuri kaikille aloille pyrkiessä, on hyvä kysymys, jota todennäköisesti tullaan vielä käsittelemään.

Lehtovaaran mukaan opetusministeriöllä on myös hyviä argumentteja, kuten että ylioppilaat pääsisivät jouhevammin kiinni opiskelupaikkoihin ja säästyisivät valintakokeisiin pänttäämiseltä.